Vil du gerne være med i kampen om kunder og kunne engagere dine følgere? Så skal du sørge for at være til stede på Instagram. Fordelene ved den sociale platform er mange, og vi nævner her nogle af de største.
Instagram har vokset sig stor og er blevet en platform for både brands, reklamer og brugere. Det er vigtigt at være synlig på de sociale medier, for konkurrencemæssigt kan du være sikker på, at dine konkurrenter er der. De står klar til at snuppe dine kunder, hvis du ikke er til stede. Der er nemlig mere end 25 millioner virksomhedsprofiler på Instagram.
Hvor mange er på instagram?
I 2020 rundede Instagram mere end 1 milliard globale brugere. Den 13 oktober 2020 blev det estimeret, at Instagram havde 1,16 milliarder aktive brugere og 1 milliard månedlige brugere. Så ligegyldigt hvilken målgruppe du skal have fat i, så kan du være ret sikker på, at de findes og er aktive her.
Har du den yngre generation som målgruppe, er der endnu større grund til at være på Instagram. Mere end 30% af brugerne er i aldersgruppen 25-34. Dermed er de altså dem, der er bedst repræsenteret på platformen efterfulgt af de 18-24 årige.
Vælger du at være til stede på Instagram, er der rig mulighed for, at dine eksisterende og potentielle kunder vil følge dig. Instagram er nemlig den sociale platform, som flest bruger til at følge virksomheder på. 90% af folk på Instagram følger en virksomhed.
Hvilke opslag er bedst at bruge?
66% af alle opslag på Instagram er opslag med et enkelt billede. Det er dermed den type, der bliver brugt mest efterfulgt af video- og karrusel-opslag. Men bare fordi det er dem, der er flest af, betyder det ikke, at det er dem, der nødvendigvis er bedst at bruge. Det kommer nemlig an på, hvad dit mål er. Hvis du gerne vil engagere din følgere, er det karrusel-opslag, der er bedst. For at din karrusel skal have de optimale omstændigheder for engagement, skal du gerne have så mange slides som muligt og have et mix af både billeder og videoer. Vil du øge chancen for engagement endnu mere, kan det være en god idé at tagge din lokation, da det øger engagement-raten med hele 79% i forhold til opslag, der ikke har tagget lokation.
Hvis du ikke leder efter engagement, men “bare” efter likes, så er det motivet på dine opslag, det der er vigtigt at have i fokus. Det viser sig nemlig, at opslag med ansigter generer 38% flere likes end opslag uden ansigter.
Profiler, der deler regelmæssigt, får hurtigere flere følgere
Det er vigtigt at holde sin profil up to date, hvis man vil have flere følgere. Det viser sig nemlig, at profiler, der deler opslag regelmæssigt, stiger hurtigere i antallet af følgere. Samtidig med at det er en god idé at dele noget ofte, har det også noget at sige, hvornår du deler dine opslag. Der er lavet flere forskellige tabeller for, hvornår det er bedst at dele, men de fleste er enige om, at hverdagene omkring middag er det bedste tidspunkt at dele noget nyt på profilen.
Som tidligere nævnt er der flere måder at dele opslag på. På Instagram er der mulighed for at udnytte muligheden for at bruge influencers. Instagram er nemlig den platform på markedet, som er bedst til influencere. Influencers bruger oftest stories til at dele sponsoreret indhold, men de kan også lave almindelige opslag. Grunden til at det er stories, der bliver brugt mest, er, at det er der, brugerne engagerer sig mest i forhold til influencerne. Brugerne ser gerne influencernes stories ofte, og hvis der er en call to action, er det nemt at få brugerne til at interagere.
Har du brug for hjælp til at komme i gang på Instagram?
Er du aktiv på Instagram, eller ønsker du at være det, så du kan nå dine mål inden for digital strategi, er du velkommen til at kontakte WebPuls til en sparring. Da vi ser en voldsom stigning i brugen af Instagram, udvikler vi løbende vores kompetencer inden for platformen, og vi holder os hele tiden opdateret om nye funktioner og trends.
Vi er eksperter inden for alt online marketing. Kontakt os på vores mail: kontakt@webpuls.dk eller giv os et kald på +45 22 39 22 51.