I dette blogindlæg giver vi dig 6 tips til at skabe skarpt content til e-mail marketing

Content is king

Før du får vores tips, vil vi lige fortælle, hvorfor content er så ekstremt vigtigt i dag. Du har sikkert hørt udtrykket “content is king”. Tidligere var målet med online markedsføring at ramme forbrugeren så ofte som muligt med alle former for annoncer. Målet med annoncerne var i højere grad tilstedeværelse frem for indhold. Dette resulterede i begrebet “støj”, der omhandler, at forbrugerne opfatter virksomhedernes annoncer for støj og dermed undgår dem.

I dag er man som virksomhed derfor nødt til at argumentere for at sine indlæg, annoncer og produkter har værdi for kunderne. Det gør du gennem relevant content. En måde at få content ud til dine kunder på en intim og personlig måde er gennem e-mail marketing. Læs vores blogindlæg “7 tips til dig der skal i gang med e-mail marketing” og få gode tips til, hvordan du får tilmeldinger til dit nyhedsbrev samt får det startet godt op.

1. Hav en klar strategi

Dit content afhænger af din strategi. Som det første skridt i din content-strategi, må du derfor vurdere, hvad du vil med dit content. Skal det eksempelvis henvende sig til at forbedre forholdet til eksisterende kunder eller opbygge awareness bland nye potentielle kunder? Dette er relevante strategiske spørgsmål, der er alfa omega at få afklaret inden du begynder at skabe dit content.

2. Hav en god balance mellem værdifuldt indhold og salg

E-mail marketing er push-content. Det betyder, at det er indhold, du “skubber” ud til dine modtagere. Det er derfor vigtigt, at du ikke yderligere virker anmasende med dit content. En god tommelfingerregel er at følge 90/10-reglen. Den omhandler at 90 % af dit content skal være værdiskabende for dine kunder. Det kan eksempelvis være tips og tricks eller info om vigtigheden af at bruge dit produkt. På den måde får du skabt et købsbehov, hvorefter du kan komme med et salgsbudskab, hvilket udgør de resterende 10 %. Dette sikrer, at dine kunder og leads ikke opfatter dine e-mails som en salgskanal, men i stedet som nyttige tips, hvilket medfører en øget brandværdi.

3. Hold hvad du lover

Når dine modtagere scroller deres indbakke igennem, har du ca. 2 sekunder til at overbevise dem om, at de skal læse dit nyhedsbrev. Derfor er det først og fremmest vigtigt at have en god “subject line”. Indtænk gerne modtagerens behov i din subject line, men undgå clickbait, da modtageren ofte bliver skuffet, hvilket medfører en dårlig click through rate. Det er derfor vigtigt, at du i din “subject line” holder, hvad du lover. Derudover er det en god idé at være specifik, så dine modtagere ved, hvad de kan forvente af dine emails.

4. Keep it simple

Hvor mange har lige tid til at læse et langt nyhedsbrev? Og specielt på arbejdet, hvor man jo typisk tjekker sine mails. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du holder dit content kort og godt. Derudover er et simpelt og overskueligt design også væsentligt. Sørg for at have en tydelig opdeling mellem afsnit. Brug en letlæselig font og skrifttype og farve. Infografikker er meget nyttige, da de giver læseren en visuel forklaring og opsamling. Sidst skal du huske at bruge alt-tekst på dine billeder. Mange email-klienter har slået billedvisning fra, og har du ikke en alt-tekst bliver modtagere mødt af hvide felter uden kontekst. Ovennævnte layout-aspekter kan være negative triggers for dine modtagere og afvigelse fra dem kan gøre, at de forlader e-mailen eller endnu værre; afmelder.

5. Husk korrektur 

Et ofte overset element inden for content-marketing generelt er korrektur. Især grammatik er et område, der ikke bliver prioriteret og det får dine e-mails og dermed dit brand til at virke uprofessionelt. Så sæt nu de 15 minutter af til at få læst korrektur!

6. Undgå disse ord

Dette sidste tip er til dig, der oplever, at dine e-mails ender i dine modtageres spamfilter. Grunden til dette skyldes ofte brugen af såkaldte “email disaster words”. Minimer derfor brugen af ord som:

  • gratis
  • klik her
  • bonus
  • rabat
  • spar op til
  • abonner
  • ring nu

Selvfølgelig skal man ikke helt undgå brugen af disse ord, men et for højt brug kan være problematisk. Det afhænger af dine leads email-leverandørs algoritme. Undgå særligt at bruge disse ord i din “subjekt line”.

En uoverskuelig opgave?

Hvis du har brug for sparring eller hjælp til at komme i gang med søgemaskineoptimeringen af din webshop, så er du meget velkommen til at tage en snak med en af vores konsulenter. Skriv til os på kontakt@webpuls.dk eller ring til Katrine på tlf. 24 85 36 94.

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe