Email marketing er en vigtig kanal at tænke ind i marketingstrategien, da det nemt, billigt og hurtigt kan øge omsætningen. Nedenfor er 7 gode tips til dig, der vil i gang med at udforme nyhedsbreve.
1. Gør tilmeldingsformularen til nyhedsbrevet tydelig
På flere hjemmesider er tilmeldingsformularen til nyhedsbrevet ikke tydelig nok. Hvis du ønsker, at flere tilmelder sig dit nyhedsbrev, skal du gøre det så nemt som muligt for læseren at tilmelde sig. Flere virksomheder benytter sig af en pop-up tilmeldingsformular for at gøre det uundgåeligt for læseren at blive eksponeret for muligheden for at tilmelde sig til nyhedsbrevet.
2. Hvem er din målgruppe?
Når du skriver nyhedsbreve, er det vigtigt at vide, hvem dine læsere er, så du kan målrette dine budskaber. Det er derfor en god idé at udvikle nogle relevante personaer for at danne et bedre overblik over, hvem du kommunikerer til. Når du efterfølgende sender nyhedsbreve ud, kan du vælge, om der skal sendes forskellige versioner til dine forskellige målgrupper, eller om de alle skal have det samme.
3. Tiltræk nye læsere til dit nyhedsbrev
Du kan tiltrække nye læsere til dit nyhedsbrev ved at give dem noget for at tilmelde sig. Læsere bliver i dag eksponeret for utallige annoncer, tilmeldingsformularer, m.m. Derfor giver læserne ikke uden videre deres email eller navn til dig. Når du vil fange læsernes interesse, skal du derfor tænke som læseren – ”what is in it for me”. I bytte for emailadressen, kan du tilbyde små ”belønninger” alt efter, hvad der giver mening for din virksomhed og dine kunder. Eksempler på dette kan være:
- Rabatkode til første bestilling
- Gratis fragt på første ordre
- Gavekort på et mindre beløb
- En e-bog eller andet digitalt produkt
- 5 gode råd til et en sund livsstil
- Sneak peeks eller adgang til VIP-udsalg
4. Længde på nyhedsbreve
I løbet af en dag modtager din kunde mange e-mails. Det er derfor en god idé, at nyhedsbrevet er kort og overskueligt, så det kan læses på nogle minutter. Bliver nyhedsbrevet for langt, tungt eller ikke visuelt stimulerende, kan læseren hurtigt falde fra.
5. Indhold til nyhedsbreve
Når du skal formulere indhold til dit nyhedsbrev, skal du starte med at skabe behovet hos dine læsere og derefter komme med sælgere budskaber. Et eksempel på dette er, hvis du gerne vil sælge en bog med sunde opskrifter, kan du starte med at beskrive vigtigheden af sund kost og en sund livsstil. På den måde skaber du behovet, så læseren bliver mere købeklar. Derefter kan du præsentere dit produkt.
6. Call to action
Husk din call to action! Det kan ikke understreges nok. Din call to action skal opfordre læseren til at handle, når de læser nyhedsbrevet. Det skal være interessant for dine læsere og eksplicit beskrive, hvad du ønsker, han eller hun skal gøre. Du kan, eksempelvis, bede dem om at:
- Besøge din hjemmeside
- Sende en email for at få fat i et limited edition produkt
- Tilmelde sig et event
7. Hvorfor skal læseren åbne nyhedsbrevet?
Din ”subject line” er afgørende for, om læseren åbner dit nyhedsbrev i email indbakken. Derfor skal du skabe en nysgerrighed, så læseren simpelthen bliver nødt til at åbne nyhedsbrevet. Vær ikke bange for at tænke kreativt. Der er flere modeller, du kan bruge hertil alt efter, hvad der giver mening for din virksomhed. Nedenfor ses et par eksempler.
- How-to-modellen
- Sådan kommer du i gang med…
- Sådan løser du problemet med…
- Spørgsmål-modellen
- Vidste du at…
- Har du tænkt over…
- X-grunde-modellen
- Tre tips til…
- 5 gode grunde til…
- Ordre-modellen
- Skab værdi…
- Kom i gang med marketing…
Overhold lovgivningen
Når du begynder at arbejde med nyhedsbreve, er der regler, som skal overholdes. Det vil vi naturligvis gerne hjælpe dig med. Alternativt kan du læse om det her.
Vil du have hjælp til at komme i gang med email marketing?
Ring til os på tlf. 22 39 22 51 eller send en mail til kontakt@webpuls.dk