Automations kan øge din bundlinje

dec 7, 2021 | Blog, Content Marketing, Hjemmeside, Online strategi

automations kan øge din bundlinje

Vil du gerne bane vejen for vækst, men uden at skabe ekstra omkostninger? Så kan det være, at du skal kigge lidt nærmere på automations. Med automations kan du systematisere og automatisere dine e-mails samtidig med, at du gør dem personlige for dine kunder.

Automations er kommet for at blive, og det er heldigt for os! Med automations bliver det nemlig lettere for dig, at kommunikere med personligt og individualiseret med dine brugere – baseret på deres adfærd på din side. 

Hvad er e-mail automation?

I praksis er e-mail automation noget, som du kobler på din hjemmesides analytics. På den måde får du med e-mail automation muligheden for at nå de rette brugere, på det rette tidspunkt med den rette besked – uden at skulle bruge mange arbejdstimer på at planlægge og eksekvere hver gang. Du får altså mulighed for at sende mere personlige e-mails til dine brugere baseret på deres adfærd, præferencer og tidligere køb.

Tallene taler for sig selv, når man ser på, hvordan personalisering af marketing virker. 90% af brugere finder nemlig personliggjort indhold meget eller i nogen grad tiltrækkende. 

 

Hvad er fordelen ved e-mail automation?

En af de helt store fordele ved e-mail automation er, at de kan passe sig selv, mens du og dine kolleger kan fokusere på andre vigtige opgaver. Når først automations er sat på, så er det bare at lade det køre og få fikset alle de andre projekter, der presser sig på.

 

Noget helt andet er, at det er påvist, at når du får sendt dine e-mails på det rigtige tidspunkt, så er der større sandsynlighed for, at de reagerer på dine mails. Undersøgelser viser f.eks. at velkomstmails bliver læst 4 gange så meget og bliver klikket på 5 gange så meget, som almindeligt e-mail marketinglister. Fordi automation er sat til at sende e-mails på bestemte triggers, så får brugerne dine e-mails på det rigtige tidspunkt. Det vil sige, at en velkomst e-mail bliver sendt med det samme, og en påmindelses e-mail først kommer en vis tid efter, at brugeren har kigget på produktet. 

Med automations sørger du for hele tiden at være top of mind hos kunderne, samtidig med at du øger kundeloyaliteten.

5 automations der øger bundlinjen

Velkomstflow

Velkomstflow er velkomstmailen, som bliver sendt til modtageren. Det er selvfølgelig vigtigt at give et godt førstehåndsindtryk. Mailen er sendt til en potentiel ny kunde, som du ved har en eller anden interesse i dine produkter eller ydelser, og når denne type mails har 4 gange så høj åbningsrate, 5 gange så høj klikrate og 8 x så stort salgspotentiale, så er det med at få den rette indgangsvinkel.

Der er mange måder at gøre et godt indtryk på. En god idé kan dog være at gøre opmærksom på, hvad din virksomhed lægger vægt på, hvad dine mest populære brands er eller noget tredje, der kan gøre din velkomstmail unik og interessant. Når du sender denne mail, er dit lead nemlig varmt og vil måske allerede konvertere samme dag. 

Produktinteresse

Med produktinteresse har du mulighed for at følge op på brugere, der har kigget på dine produkter. Denne automation sender automatisk beskeder, når en potentiel kunde har vist en eller anden form for interesse for dine produkter. Det kan f.eks. være, at de har været inde og kigge på den samme kjole 4 gange den seneste uge. 

Du behøver ikke selv sidde og bruge ressourcer på at undersøge, hvem der har kigget på hvad, og hvem der så skal have hvilken mail. Du kan fokusere på noget andet vigtigt og lade automationen passe sig selv. 

Med produktinteresse får brugeren vist de produkter, som vedkommende har kigget på, samtidig med at der kan tilføjes tekst, der kan påvirke brugeren til endeligt at gennemføre købet. Der kan også sættes fokus på andre ting, som brugeren måske ville synes om eller information i forhold til, hvordan de nemmest kommer i kontakt med dig, så de kan få svaret på eventuelle spørgsmål, der holder dem fra at konvertere.

Fødselsdagsflow

Et fødselsdagsflow er altid en god idé, da det får dine kunder til at føle sig specielle. De bliver husket og værdsat, og forbliver dermed med stor sandsynlighed varme leads. Du får skabt glade kunder samtidig med, at du skaber mere forretning. 

Det er dog vigtigt, at du husker at indsamle brugernes fødselsdag for at kunne bruge et fødselsdagsflow. Det er ikke noget man normalt indsamler, som f.eks. en e-mail, men det kan skabe så meget værdi for din virksomhed. Du kan med fordel inkludere en fødselsdagsrabatkode eller lignende, for at kunden føler, at de har fået en lille gave af dig på deres specielle dag.

Forladt kurv

Forladt kurv fungerer lidt ligesom produktinteressen. Det er en påmindelse om, at dine brugere har haft interesse i noget, og derefter har forladt siden. Der er dog den forskel, at med forladt kurv er brugerne kommet et skridt længere. De har rent faktisk haft lagt deres produkter i deres kurv, hvilket er et signal om køb. De har dog forladt siden, med kurven fuld af varer.

Sæt en automation op, der minder dine brugere om, at de var ved at købe noget, og at de ikke har fået gjort det endnu. Måske er de blevet afbrudt af noget, skulle lige tænke over det eller noget tredje, men nu er det tid til at gøre købet færdigt. Du kan eventuelt sørge for, at dine mails bliver sendt, når der er ting fra deres kurv, der bliver sat på tilbud. Det kan give det sidste skub, så de kommer til at konvertere. 

Mer’ købsflow

Når en kunde allerede har konverteret og købt et produkt hos dig, kan der være mulighed for mérsalg. Du skal dog overveje, om det giver mening for dig som virksomhed. Det er ikke alle typer af køb, der opfordrer til mérsalg, men hvis det gør, bør du gribe chancen. 

Hvis du f.eks. sælger rejser, kan det være en idé at sætte automations op, så dine kunder bliver mindet om deres rejse, og at de har noget at glæde sig til. I disse mails, kan du sørge for at have små reminders omkring ting, der kan være nyttige at have med på ferien som f.eks. forsikringer, ekstra bagage eller lignende. Dermed får du muligheden for at sælge flere produkter eller services til samme eksisterende kunde, samtidig med at kunden føler at de bliver taget godt af. 

 

Der findes mange flere muligheder inden for automations. De kan alle sammen give dig fordele som virksomhed i forhold til konverteringer, men også i forhold til informationer. Med automations kan du indsamle data omkring, hvor mange der åbner dine mails, bruger dine tilbud, klikker ind på din side fra mailen og meget mere. 

 

Skal du have hjælp til din email marketing?

Har du spørgsmål til automatiserede flows, eller har du brug for en specialist til at sætte dine automatiserede flows op, så kontakt os endelig enten på kontakt@webpuls.dk eller giv os et kald på +45 22 39 22 51. Få en sparring med os omkring, hvordan vi kan optimere din forretning. Hos WebPuls er vi eksperter indenfor konsultering og digital forretning.

Læs vores inspirerende indlæg her