Vi oplever allerede at nogen ikke kan oprette udvidede tekstannoncer, men ifølge Google selv, kan du fra næste år slet ikke oprette udvidede tekstannoncer, så vi opfordrer til, at du allerede nu begynder at stifte bekendtskab med de responsive søgeannoncer. Responsive søgeannoncer hjælper dig til at få mest muligt ud af dine annoncer. Google sammensætter selv dine overskrifter og beskrivelser efter, hvad der performer bedst, så du ikke skal holde øje med det.
Der er ingen vej udenom, du kan lige så godt begynde at øve dig på at lave responsive søgeannoncer. Fra og med d. 30 juni 2022 kan du nemlig ikke længere oprette eller redigere udvidede tekstannoncer i Google Ads (eller nogen andre steder for den sags skyld).
Hvis du allerede har udvidede tekstannoncer, så vises de stadig, ligesom de også stadig bliver vist i rapporter, når du skal måle deres effektivitet. Derudover er det også stadig muligt at sætte dem på pause, genoptage dem eller helt fjerne dem.
Sørg for at have mindst 1 responsiv tekstannonce i hver annoncegruppe
Jo før du går i gang med de responsive søgeannoncer, jo før bliver du en stjerne til at lave dem. Det kan tage tid at skrive en responsiv søgeannonce der er fængende, så det er bare med at komme igang.
Fordele ved responsive søgeannoncer
Når du laver responsive søgeannoncer, hjælper Google dig med at sætte dine overskrifter og beskrivelser sammen. Det vil sige, at du får meget mere fleksible annoncer, der tilpasser sig, den enhed brugeren er på samt brugerens behov, så der er størst mulig chance for, at din annonce bliver klikket på af den rette bruger.
Når du har oprettet din responsive søgeannonce bliver maks 3 af overskrifterne og 2 af beskrivelserne vist i alle dine annoncer i tilfældige og forskellige kombinationer. De mange forskellige muligheder for sammensætninger giver dig mulighed for at nå flere potentielle kunder, og det kan forøge din performance ved at tiltrække flere klik og konverteringer.
Med responsive søgeannoncer har du mulighed for at fastgøre overskrifter og beskrivelser til bestemte placeringer. Har du f.eks. noget specifikt, som du gerne vil være sikker på er med i alle dine annoncer, så kan du stadig sagtens bruge denne type annonce. Du kan nemlig fastgøre dine overskrifter og beskrivelser til bestemte placeringer i dine annoncer. Det giver selvfølgelig Google færre muligheder for at sammensætte dine annoncer, men det giver dig muligheden for selv at være med til at opbygge annoncerne lidt. Vær dog forsigtig med at fastgøre for meget, da det ikke giver mulighed for at teste, hvad der virker bedst for dine brugere. Samtidig skal det også nævnes, at hvis du fastgør tekster til alle placeringer, så vil dine tekster, der ikke er fastgjort ikke blive vist nogen steder.
Sådan laver du effektive søgeannoncer
Når du opretter dine responsive søgeannoncer, skal du huske på, at de kan blive vist i hvilken som helst rækkefølge. Det er derfor en god idé at udforme både overskrifter og beskrivelser, så de giver mening og passer sammen uanset sammensætning.
Sørg for at du får inkluderet dine søgeord i både overskrifterne og beskrivelserne. Det er samtidig en god idé at lave så mange unikke overskrifter som muligt. Her kan det være en fordel at fremhæve fordele ved produktet eller din service, hurtig levering eller fri fragt. Du kan også prøve at lave flere forskellige udgaver af samme overskrift. Det gælder om at fange brugerens opmærksomhed, og gøre dem interesseret i det du har at tilbyde.
Når du laver dine overskrifter og beskrivelser, skal du tænke over dit sprog. Prøv at bruge specifikke Call To Actions, og undgå alt for generisk sprog. Igen vil du gerne fange brugernes interesse og vise dem, hvem du er som virksomhed.
Sørg for at du har mindst én responsiv søgeannonce der er af ‘god’ eller ‘fremragende’ styrke. Google giver dig et praj om, hvor god din annonce er, når du opretter den. Din annonce bliver gradvist stærkere, når du inkluderer dine søgeord i overskrifter og beskrivelser samt laver unikke overskrifter og beskrivelser. Vær dog opmærksom på, at hvis du fastgør en overskrift eller beskrivelse, bliver annoncen kun god og ikke fremragende.
For at din annonce skal få success, er det selvfølgelig også essentielt, at du laver så relevante tekster som muligt. Du vil jo kun have, at brugerne klikker på din annonce, hvis de har interesse i det du tilbyder. Gør dine annoncer relevante for at øge chancen for, at de også ender med at konvertere på din side.
Når du har udfyldt alle dine overskrifter og beskrivelser, kan du gå videre til annonce udvidelserne. De er med til at få din annonce til at performe bedre. Annonceudvidelser tilføjer brugbar information til din annonce under beskrivelsen. Dine annonceudvidelser kan sende brugeren til forskellige sider på din hjemmeside og dermed hjælpe dem med at finde hen, til den information de skal bruge.
Har du brug for hjælp til responsive søgeannoncer og Google Ads?
Hvis du synes det virker uoverskueligt, eller du er nysgerrig på, hvordan responsive søgeannoncer kan hjælpe din forretning, er du mere en velkommen til at kontakte os. Vi arbejder med Google Ads hver eneste dag. Send os en mail på kontakt@webpuls.dk eller giv os et kald på +45 22 39 22 51 og hør mere.