Brug LinkedIn til at drive forretning

sep 2, 2021 | Blog, Content Marketing, LinkedIn, Online strategi

linkedin for virksomheder

Brugere på LinkedIn er ofte brugere, som ønsker at fremme deres karriere, følge med i branchers nyheder, samt fremme deres viden. LinkedIn er ikke ligesom de andre platforme. Det er en platform, som ikke fokuserer på den personlige profil, men på den professionelle profil. Du kan specifikt rette annoncering mod et professionelt publikum. Læs med, og bliv klogere på, hvordan du som virksomhed kan bruge LinkedIn.

LinkedIn er et fagligt netværk, som både er til for private brugere og virksomheder. Det kan blandt andet bruges til at finde job eller styrke professionelle relationer. Du bør oprette en  virksomhedsside til din virksomhed på LinkedIn, da du blandt andet har mulighed for at brande din virksomhed, fortælle virksomhedens historie, udsende nyheder og lave jobopslag. LinkedIn er primært kendt som et netværksmedie, hvor erhvervslivet befinder sig. LinkedIn bliver altså, i modsætning til Facebook, brugt til at skabe professionelle forbindelser, hvor man fokuserer på at skabe kontakt med andre virksomheder og promovere sig selv.

Skab relevant indhold

Du bør fokusere på at skabe informationsrigt og relevant indhold til at øge kendskabet og trafikken, som netop vil spredes idet det bliver liket, kommenteret og delt. Du kan blandt andet lave almindelige indlæg, hvor du kan tilføje billeder og video, samt LinkedIn artikler. 

Et LinkedIn indlæg er som en statusopdatering, og det kan fylde op til 1.300 tegn. Indlæg er godt til at øge din synlighed, da det kan opnå mange visninger. Du kan blandt andet benytte indlæg til at dele blogindlæg fra din hjemmeside og jobopslag. Det er vigtigt at fange brugernes opmærksomhed, hvorfor du bør indsætte noget visuelt i form af billeder eller video. Du kan også i indlægget indsætte et link til din hjemmeside, hvilket også vil hjælpe til at øge trafikken på din hjemmeside. Ydermere bør du også tilføje hashtags, som er relevante i forhold til det skrevne indhold for at få spredt dit budskab endnu mere. 

En LinkedIn artikel kan betegnes som et ekspertindlæg, der som regel er længere end et indlæg, da en artikel minimum skal være 300 ord. Du kan derigennem vise din viden og erfaring inden for den pågældende branche. Når du opretter en artikel, skal du tilføje en overskrift, som gerne skal være fængende og et slags coverbillede, som gerne skal stemme overens med indholdet af din artikel. LinkedIn artikler har den fordel, at de bliver indekseret af Google, og du har derfor mulighed for, at ende på side 1 af Google med det pågældende emne. 

 

Annoncering på LinkedIn

Ligesom på andre sociale medier, kan du også annoncere på LinkedIn. Annoncering på LinkedIn er god til at ”ramme de rigtige mennesker”, når det kommer til din virksomhed og dine mål. LinkedIns værktøjer gør det nemlig nemt for dig at indsnævre din målgruppe mere præcist, så sandsynligheden for at generere leads og konverteringer er større. 

Målretningsmuligheder

LinkedIn skiller sig en smule ud fra andre annonceringsplatforme, da du kan målrette dine annoncer ret specifikt. Når man som privatperson opretter en LinkedIn-profil, så afgiver man rigtig mange informationer blandt andet uddannelse, interesser, arbejdsplads og jobtitel. De informationer, man giver ved oprettelse af en profil, kan bruges til at målrette imod. LinkedIns værktøjer gør det nemlig nemt for dig at indsnævre din målgruppe mere præcist, så sandsynligheden for at generere leads og konverteringer er større. Hvis du vælger at annoncerer på LinkedIn, kan du blandt andet målrette efter:

  • Branche
  • Virksomhedsstørrelse 
  • Virksomhedsnavn 
  • Jobtitel 
  • Jobfunktioner
  • Kompetencer 
  • Akademiske grader
  • Studieretninger

Du har også mulighed for at ekskludere bestemte målretningsmuligheder, herunder demografi, uddannelse, arbejdserfaring, interesser og egenskaber, for at undgå irrelevante klik. En sidste fordel, der bør nævnes, er, at LinkedIn også bliver brugt til at annoncere eller markedsføre medarbejdere. Hvis du sidder i en industri, hvor målet er at få flere i arbejde eller at lave jobopslag, så er LinkedIn annoncering derfor klart noget, du burde overveje.

Målsætninger

Til annonceringen på LinkedIn skal du vælge, hvad målsætningen skal være for din kampagne. Der er 3 overordnede målsætninger, som du kan vælge mellem:

  • Kendskab
  • Overvejelse 
  • Konverteringer 

Kendskab består af brandkendskab, hvilket har fokus på at få flere personer til at kende din virksomhed.

Overvejelse indeholder webstedsbesøg, engagement og videovisninger. Webstedsbesøg har fokus på at føre trafik til dit websted. Engagement har til formål at skaffe mere aktivitet til dit indhold, som likes, kommentarer og delinger af dine opslag. Videovisninger er for dig, som gerne vil have flere visninger af dine videoer. 

Konvertering indeholder leads, webstedskonverteringer og jobansøgere. Du skal vælge leads som målsætning, hvis du ønsker at få leads gennem en formular. Webstedskonverteringer er for dig, som ønsker at få leads til at udføre værdifulde handlinger på dit website. Hvis din virksomhed søger nye medarbejdere, kan du bruge jobansøgere til at promovere ledige stillinger. 

Annonceformater 

Der findes en række forskellige annonceformater, når du skal sætte annoncer op. Den målretning du vælger til din kampagne, åbner op for forskellige annonceformater – derfor er det ikke alle formater, som er tilgængelige ved alle målretninger. 

Tabellen til højre viser, hvilke annonceformater der er tilgængelige for hver af målsætningerne.

Følgende er alle de annonceformater, som LinkedIn tilbyder: 

Billedannonce
Disse annoncer indeholder ét billede, titel, tekst og CTA.

Karruselannonce
Dette annonceformat giver dig mulighed for at vise flere billeder, som fremtræder ligesom en karrusel. Hvert billede kan have unikke tekster og destinations links.

Videoannonce
Du kan brug videoannoncer til at fange brugernes opmærksomhed, hvor du også kan tilføje tekst og CTA.

Tekstannonce
Dette annonceformat indeholder kun tekst som består af en overskrift og tekst. Denne annonce vises øverst på LinkedIn eller i højre side.

Spotlight-annonce
Disse annoncer er personligt tilpassede, hvor medlemmet får vist egne profiloplysninger. Annoncen har til formål at brugeren skal foretage en handling.

Følgerannonce
Denne annonce opfordrer medlemmer til at følge din LinkedInprofil, og disse er også personligt tilpassede.

Jobannoncer
Jobannoncer giver dig mulighed for at tilpasse annoncerne til relevante kandidater til din opslået stilling.

Har du brug for hjælp til LinkedIn annoncering?

Har du et mål om at annoncere på LinkedIn, er du mere end velkommen til at kontakte WebPuls. Hos WebPuls er vi specialister inden for LinkedIn, og vi hjælper dig gerne med at lægge en skarp annonceringsstrategi, som understøtter dine forretningsmål. Send os en mail på kontakt@webpuls.dk eller ring til +45 22 39 22 51. Vi rådgiver dig bedst muligt til at vælge, hvad det er bedst for lige præcis din virksomhed og dine mål.

Læs vores inspirerende indlæg her