fbpx

Forestil dig situationen, hvor du ønsker at lave en ny marketingkampagne med et nyhedsbrev, organisk eller betalt indhold. Hovedformålet med din kampagne er at drive mere trafik ind på din hjemmeside, konvertere trafikken til leads og lave de leads om til kunder. Du vil derfor gerne vide, hvilken af dine kampagner, der når din målsætning. Google Analytics kan dog kun fortælle dig en lille del om, hvor dine besøgende kommer fra. For eksempel kan Google Analytics fortælle dig, at en stor del af dine besøgende kommer fra et af dine nyhedsbreve, men hvilket og hvilken sektion i nyhedsbrevet? Eller måske kan Google Analytics fortælle dig, at nogen fra Facebook har lagt noget i kurven på din webshop, men ikke gennemført købet. Dog ved du ikke, hvilket af dine mange opslag, der fik vedkommende ind på din side.

Så spørgsmålet er, hvordan ved man, hvilke marketing kampagner der virker bedst?
Svaret er nemt. Brug Googles Campaign Url Builder til at skabe UTM links, så du altid kan tracke dine kampagner.

Når man anvender en URL builder, kan du tracke hver marketing indsats separat i Google Analytics vha. UTM links, som giver dig muligheden for at tilføje en trackingkode til din URL. Hvis du ikke tracker dine marketing kampagner, kan de forskellige marketingtiltag hurtigt blive rodet sammen med alt andet trafik. Det kan derfor være svært at se, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Dette er derfor især et vigtigt redskab for din betalte marketing. For når du bruger mange penge på dine annoncer, er det vigtigt, at du ved, hvad der giver dig de bedste resultater for mindst penge. Med dit UTM link i din URL kan du i Google Analytics se, hvilke kampagner på de forskellige SoMe platforme der f.eks. skabte flest salg, abonnenter og leads.

Hvordan laver jeg så UTM links vha. en Campaign URL builder?

Vi vil anbefale dig at bruge Googles Campaign URL Builder, som er gratis at anvende

1. Først indsætter du din hjemmesides URL, som du ønsker at skaffe trafik til.

2. Herefter skal du tilføje din utm_ Source. Her identificerer du den annoncør, publikation eller det website, som sender trafik til din ejendom. Det kunne være en bestemt hjemmeside eller et nyhedsbrev.

3. Utm_Medium er det annoncerings- eller marketingsmedie, hvor trafikken kommer fra. For eksempel om det er en e-mail, cpc, organisk eller paid indhold.

4. Utm_Name bruges til at specificere og gruppere kampagnerne.

5. Utm_Term bruges til at specificere betalte søgeord.

6. Utm_Content bruges til at skelne mellem indhold eller links, der minder om hinanden i den samme annonce.

Når du har indtastet dine informationer vil Google lave en meget lang URL, der ser sådan ud:

Her ville det anbefales, at du konverterer din URL til et kortere link. Nu vil linket se mere overskueligt ud:

Nu kan du bruge det genererede link til at tracke din kampagne i Google Analytics. Det er vigtigt at huske at være konsistent med dine UTM links. F.eks. er det vigtigt, når du f.eks. skriver din utm_source, at du altid skriver det på samme måde ift. store og små bogstaver. Ellers vil Google Analytics have svært ved at generere meningsfulde rapporter. Et tip kunne være at lave et Excel ark, som lister de navne, man benytter sig af, så alle i marketingafdelingen er indforstået med, hvilke labels I bruger.

En uoverskuelig opgave?

Hvis du har brug for sparring og hjælp til at komme i gang med din  kampagneplanlægning, så er du meget velkommen til at tage en snak med en af vores konsulenter. Skriv til os på [email protected] eller ring til os på telefon: 22 39 22 51.

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe

Modtag de seneste tendenser inden for online forretning!

Tilmeld vores nyhedsbrev og modtag nyheder og opdateringer inden for digital marketing og online forretning.

Symtykke

Du er nu tilmeldt, tak for det ;-)