Digitale Marketing Trends i 2021 | Optimér din digitale strategi

jan 12, 2021 | Blog, Online strategi

digitale marketing trends

Det nye år er trådt i kraft, og det er tid til at kigge fremad og være opmærksom på nye trends inden for digital marketing. Måske er dit nytårsforsæt at optimere din digitale strategi, men hvordan sørger du for, at din digitale marketing-strategi er opdateret, rustet og konkret nok til at overleve 2021?

I denne lidt anderledes “corona-tid” har vores forhold til digitalisering, markedsføring og måder at handle og shoppe på ændret sig drastisk. Det har også medført, at der er opstået mange trends i den digitale verden, som vi aldrig har set før. Hvilke trends skal du være særlig opmærksom på, hvis du skal have succes med din digitale forretning i 2021, og hvilke udfordringer kan der gemme sig bag disse trends?

Kommende trends i 2021

Nedenfor vil vi opsummere nogle af vigtigste marketing-trends, som du formentlig skal holde øje med og bruge din tid på, når det kommer til at lægge din online strategi for din virksomhed.

Data, data og mere data!

Væksten inden for online shopping som følge af pandemien har medført et større fokus på datasikkerhed og krav fra brugerne om privatliv. Ved at beskytte brugernes privatliv skaber man tillid. En undersøgelse fra The Internet Advertising Bureau viser, at 79% af de britiske forbrugere er mere tilbøjelige til at handle ved virksomheder, som agerer ansvarligt under pandemien. Dette indebærer bl.a. deling og prioritering af brugernes privatliv. Det er derfor vigtigt at efterkomme brugernes behov for at skabe bedre resultater for din forretning. 

Du ved måske, at når en bruger accepterer cookies på din hjemmeside, så giver brugeren hjemmesiden tilladelse til at se sine personlige data. Du ved nok også, at ikke alle accepterer disse cookies. Men det behøver du ikke længere at bekymre dig om. Google har med Google Consent Mode gjort det muligt at tracke data, uden at besøgende giver samtykke til det. Google Consent Mode præsenterer to nye tags til analyse- og reklameformål. Google tjekker, om brugeren har givet samtykke til brugen af cookies. Hvis brugeren har accepteret statistik og marketing cookies, vil du stadig modtage data som normalt. Hvis brugeren derimod ikke accepterer dine cookies, vil du i stedet modtage opsamlet og anonymiseret data, og brugeren vil blive eksponeret for markedsføring baseret på anonyme data. Samtidig har Google også lanceret Google Analytics 4, som forudsiger data og brugernes næste handlinger vha. trends i data. Data baseret på interaktion er ikke lige så værdifuldt, men kan stadig være vigtigt, når det kommer til at få en indsigt i dine besøgendes adfærd.

Det er vigtigt, at du tracker alle former for data, der kommer ind i din online forretning, så du altid er opdateret på, hvordan dine besøgende interagerer på din hjemmeside. Gem de data, du får, selvom du er i tvivl om, hvor vigtige de er. Dedikér et team (eller dig selv) til at afsætte nogle timer, så du kan finde ud af, hvordan du kan optimere din digitale forretning. Det er noget, du altid er nødt til at holde øje med, da verden og brugernes adfærd ændrer sig rigtig hurtigt.

Mobilen frem for desktop

Flere folk bruger mobilen frem for computeren, og det er der flere grunde til. Den er nemt tilgængelig, altid ved siden af dig, og den kan bruges over det hele. Optimér derfor altid dit indhold, din forretning og dine Google Shopping-annoncer til mobilenheden som førsteprioritet, så det bliver så brugervenligt som muligt.

Google introducerer altid nye algoritmer, når det kommer til søgeordsoptimering (SEO). På det seneste har de fokuseret meget på at prioritere, at hjemmesider er brugervenlige, når det kommer til at søge på mobilenheder. På mobilen er skærmen mindre end på den traditionelle computer. Så det er vigtigt, at du vælger at give plads til det vigtigste indhold. På den måde kan du sikre, at dit budskab bliver det første, brugerne ser, når de klikker rundt på din hjemmeside.

Google vil i 2021 omlægge alle websites til Mobile First indeksering, hvilket betyder, at Google vil indeksere mobilversionen af din hjemmeside. Det er derfor ekstra vigtigt, at du sikrer dig, at din hjemmeside er mobilvenlig, da det ellers bliver svært at rangere. Derudover vil det skabe en dårlig brugeroplevelse, hvis din hjemmeside ikke er optimeret til mobilversion, og brugerne dermed skal zoome for at kunne læse dit indhold. Google anbefaler også, at indholdet, metadata og structured data på mobil- og desktopwebstedet er det samme grundet indekseringen af din hjemmesides mobilversion. Tjek, om din hjemmeside er mobilvenlig, ved brug af Googles test af mobilvenlighed

Større interaktion

Som følge af corona-pandemien er forbrugeradfærden blevet mere digital, hvilket har medført, at brugerne har højere digitale forventninger end før. Mange brugere og kunder bruger internettet og sociale medier med det primære formål at komme i kontakt med nære venner og familie. Derfor kan du også regne med, at besøgende på din hjemmeside forventer, at de kan komme i kontakt med dig for at stille spørgsmål osv. Det er derfor vigtigt, at det er nemt og hurtigt for besøgende at komme i dialog med din online forretning, så de føler sig værdsat og prioriteret. Det viser, at du er aktiv og troværdig, og at du tager dine besøgende seriøst.

Vis, at du er aktiv på de sociale medier, og opdatér dit indhold løbende, så besøgende ved, at du er aktiv, og at du er åben for interaktion. Du behøver ikke nødvendigvis at dele indhold, der har noget med salg at gøre. Men bare det at vise, at du og forretningen stadig eksisterer og er “i live”, giver et signal om, at du er åben for dialog med dine besøgende. Derudover er det vigtigt, at du er opdateret på, hvad brugerne søger efter for at kunne opfylde deres behov og forventninger.

Fortæl om dine medarbejdere

På det seneste er flere på arbejdspladsen stået frem med ting, der har haft en negativ indflydelse på deres livskvalitet, og disse ting bliver taget meget seriøst lige nu. Man ser altså en tendens til, at mange flere går ud og fortæller om deres oplevelser på arbejdspladsen, og det er vigtigt for din digitale (og fysiske) forretning, at du skaber et positivt omdømme, da information er let tilgængeligt på internettet.

Dette betyder, at medarbejderhensyn er vigtigere end nogensinde, og det kan bidrage til at skabe et unikt, empatisk og værdifuldt brand på markedet. Sørg derfor for, at dine medarbejdere bliver behandlet på den rigtige måde, så de kan være med til at skabe et positivt omdømme for din forretning. Du kunne eventuelt opfordre dine medarbejdere til at lave et indlæg om, hvor glade de er for at arbejde hos dig, så brugere på de sociale medier kan få et indblik i, hvordan du kører din forretning. Det vigtigste er, at du viser en sympatiske og ansvarsbevidst side, når du promoverer din virksomhed. Det viser, at du er medmenneskelig, og at du tager hensyn til andre ting end at drive en forretning med et positivt resultat. Brug den i din kommunikationsstrategi, så dine følgere og besøgende ikke kun bliver mødt med traditionelle produktreklamer, men reklamer, der viser, hvordan det er at arbejde i din virksomhed.

Har du brug for hjælp med digitalisering af dine forretningsmål i 2021?

Er hele den digitale verden ny for dig, og tvivler du stadig på, om du er klar til at tage udfordringen om at starte en digital forretning i 2021 op? Kontakt endelig WebPuls til en gratis snak og sparring om, hvilke muligheder du har for at skabe den bedste digitale forretning, der er klar til 2021.

Kontakt os på 22 39 22 51 eller kontakt@webpuls.dk. Vi sikrer, at din digitale forretning og strategi er rustet til 2021 (og fremover)!

Læs vores inspirerende indlæg her