fbpx

Har din virksomhed hørt om udsalgs fænomenet Single’s Day? Du har nok hørt om Cyber Monday og Black Friday, hvor sidstnævnte har indtaget pladsen som årets største handelsdag i Danmark. Dog er Black Friday ingenting sammenlignet med det kinesiske udsalgs fænomen Single’s Day. Single’s Day er, som man nok kan gætte, en dag for singlerne. Men i Kina handler det ikke kun om at date eller møde andre singler til kæmpe single-fester. Det handler nemlig også om at spare penge, og hvor singler kan forkæle sig selv med super skarpe tilbud. Og det fænomen er nu også kommet til Danmark!

Hvad er Single’s Day? 

Single’s Day stammer fra Kina og bliver holdt den 11/11 hvert år, fordi ettallerne symbolisere singlelivet, hvor man som single skal kunne forkæle sig selv ekstra meget. Mærkedagen har haft fodfeste i Kina siden 1990, som en slags anti-valentinsdag blandt nogle kinesiske studerende. Kinas demografik viser også en langt større mandlig befolkning, så der er massere af single mænd, hvilket kun har hjulpet med at gøre mærkedagen til en international dag 2 årtier senere. Mange kinesiske familier ligger også stort pres på deres børn til at finde en ægtefælle, så de unge tog hurtigt dagen til sig som en form for befrielse. Det var først i 2009 at Jack Ma, stifteren af alibaba.com og Alibaba Group, kommercialiserede fænomenet på deres hjemmeside. Det blev først et hit i Kina i 2010, men har groet eksponentielt lige siden. I 2018 omsatte Single’s Day rekorder også i resten af verden. Alibaba omsatte for hele 202 milliarder kr. på dagen, hvilket svarer til 2,3 millioner i sekundet.

Hvorfor er Single’s Day relevant for din virksomhed?

En fjerdedel af Danmarks e-handel går ud af landet, og derfor er det vigtigt, at de danske virksomheder er meget opmærksomme på, hvilke trends der udvikler sig i udlandet. I 2017 var Single’s Day internationalt set større end Black Friday, og derfor er det en udvikling man ikke kan lade vær med anerkende. Flere danske virksomheder som Sport24, Bilka, Elgiganten og Nelly har taget Single’s Day til sig som koncept. I 2018 skete der en stigning af deltagende netbutikker på hele 348%, i forhold til 2017! I 2017 var der kun 2,9 % af alle danske netbutikker som deltog i Single’s Day, men i 2018 var det steget til hele 13 %. Dette fænomen er altså ikke noget man kan se bort fra da udviklingen viser, at flere og flere af de danske netbutikker deltagere. Selvom fænomenet i Danmark endnu ikke har slået Black Friday, som årets handelsdag skal din virksomhed ikke negligere denne trend.

 

Sådan bliver du klar til Single’s Day og Black friday 2019

Uanset hvilken tilbudsdag din virksomhed tilslutter sig, så kan det betale sig at forberede sig ordentlig. Først er det er en god idé at starte din planlægning tidligt for at være godt forberedt. Herudover skal du tilpasse din kampagne til de forbrugertrends og -adfærd der er pt. Ifølge Google starter mange forbrugere allerede deres research efter julegaver midt i august. Det betyder, at forbrugernes købsrejse starter meget tidligere end i dagene op til Single’s Day og Black Friday. Du bør derfor målrette din markedsføring både før og efter Black Friday. Det er også vigtigt at du holder dig opdateret på spirende forbrugertrends og skiftende forbrugeradfærd, så du kan tilpasse din kampagne dertil. Her er det også vigtigt at indtænke kunden og købsrejsen i din kampagneplanlægning. Single’s Day og Black Friday er en gylden mulighed for at få nye kunder, men også for at pleje forholdet til eksisterende kunder. Giv eksempelvis dine eksisterende kunder særtilbud og pre-notifications på dine specielle deals, og nye kunder et introduktionstilbud.

Hvad så nu?

Slutteligt er det en god ide at reflektere over, hvad der virkede og hvad der ikke virkede i løbet af din kampagne. Det kan være svært, men det er en vigtig læring for at kunne forbedre sin indsats, så du er klar til næste år.

Ønsker du sparring til din Single’s Day eller Black Friday kampagne, så kontakt os her: kontakt@webpuls.dk eller på Tlf. +45 22 39 22 51

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe