Er dit brand beskyttet i søgemaskinerne med Google Ads?

dec 3, 2019 | Blog, Google Ads

Google Ads

Er du sikker på, dit brand er beskyttet i Google ads?

2018 ændrede Google deres brand beskyttelsespolitik for søgeannoncer, hvilket betød, at hvilken som helst kunne bruge dit brands navn under samme betingelser som dig. Brandbeskyttelsen består nu i, at det kun er brand ejeren, som kan bruge navnet i titlen eller den beskrivende tekst på søgeannoncerne. Dog kan alle bruge navnet i en annonces synlige URL, samt byde på navnet som et søgeord. Her er der også tale om dine konkurrenter. Læs mere om Google Ads brandbeskyttelsespolitik her.

Når du har varemærke registreret dit navn gælder den lokale varemærkelovgivning naturligvis også i Google Ads. Hvis du føler nogle udnytter dit varemærke kan du udfylde Googles klageformular, som vil resultere i, at Google kan begrænse brugen af dit navn i andres annoncetekster. Der er dog situationer, hvor Googles egne annoncepolitikker kan gøre det svært at beskytte dit varemærke, f.eks. hvis din virksomhed hedder “Aarhus ishus”, som også kan forstås som et generisk udtryk. Dette betyder, at det også kan forstås som en betegnelse på en serviceydelse. I denne situation vil du have svært ved at stoppe andre ishuse i Aarhus i at bruge det udtryk i sin annoncetekst.

 

Hvorfor skal du byde på dit eget brand?

Dette fører os videre til diskussionen om, hvorvidt man skal bruge penge på at lave annoncer baseret på sit eget brand navn. De hyppigste argumenter mod at byde på sit eget brand vha. at bruge sit eget brand, som søgeord i søgemaskinerne, er, at det er spild af penge. Dette er en fejl, rigtig mange nybegyndere laver. Når man laver en ny digital kampagne, bør man altid byde på sit eget brand. Men hvorfor er det egentlig vigtigt at byde på sit eget brand, når folk, der søger på dit brand, allerede er interesseret og derfor ikke har brug for en annonce?

Grunden til, du skal byde på dit brand, er, at dine konkurrenter højst sandsynlig bruger dit brand som søgeord, hvilket gør, at deres annoncer ses, når de søger på dit brand. Derudover skal en konkurrent, der byder på dit brand betale noget mere, end du skal. Med denne strategi er det derfor muligt for jer at få meget relevante kliks for en lav omkostning, hvilket også fungerer som værn for fremtidige konkurrenter, når de byder på dit navn.

Hvis du efter længere tid føler eller stoler nok på, at dit brand er blevet så stærk, at du er sikker på, at folk klikker på dig organisk, når de søger på dig, ville det være omkostningseffektivt at bruge mindre af jeres budget på at annoncere på dit eget brand. Hvorfor det? Dette skyldes, at hvis din SEO-indsats er stærk nok, og du har majoriteten af de organiske positioner i toppen af søgeresultaterne, kan det spare dig mange penge. Dog skal du dog stadig huske på, at denne strategi kun fungerer, hvis besøgnde, der søger på dit brand, har et højt niveau af loyalitet til dit brand. Indtil da er det dog vigtigt at byde på dit brand i Google Ads for at sikre, at din virksomhed ikke går glip af potentielle salg ved, at dine besøgende utvetydig kan finde din hjemmeside.

Læs mere om, hvordan du optimerer dine tekster i søgemaskinerne og Google her.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hvordan beskytter du så bedst dit brand?

Derfor vil vi anbefale, at man, som virksomhed, altid sætter en brand-kampagne op i Google Ads for at dække de søgninger, som består af dit brand navn. Denne brand-kampagne vil sørge for, udover at give en højere synlighed på brandsøgninger, at kunne tilføje udvidelser i din annonce, som sender den besøgende direkte til aktuelle promoveringer og hyppigt besøgte undersider. Dette vil derfor kunne forkorte din besøgendes vej ind til dine produkter.

Husk dog ikke bare at indsætte dit brand søgeord i eksisterende kampagner og annoncer. Dette skyldes, at dit brand søgeord kan have en anden CTR (Click through Rate) og konverteringsfrekvens. Måske vil dine brand søgeord klare sig rigtig godt og konvertere mere end dine andre søgeord og dermed skjule de dårlige søgeord fra at blive identificeret. Derfor for at være på den sikre side, så lav en ny og separat brand-kampagne for at sikre, at Google Ads ikke bliver forvirret og giver en forkert analyse af dine søgeords resultater.

Har du brug for hjælp?

Hvis du har brug for sparring til, hvordan du bedst kan optimere dine Google annoncer, så du kan nå dine mål, så er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 22 39 22 51 eller e-mail kontakt@webpuls.dk.

Læs vores inspirerende indlæg her