fbpx

Store dele af handlen er flyttet online, og vi ser et niveau, der minder om Black Friday og julehandlen.

Kunderne rykker lige nu, af helt naturlige årsager, store dele af deres forbrug fra de fysiske butikker til webshops. Dette sker i takt med, at Covid-19 har lukket mange af de fysiske butikker, og at kunderne holder sig mere hjemme på sundhedsmyndighedernes anbefaling samt af frygt for at blive smittet. Webshops og nethandlen oplever derfor i øjeblikket en markant stigning i besøgende, konverteringer og salg.

 

Får du også flere ordrer i din webshop?

Søgningerne på webshops ligger på det højeste i over 2 år. Black Friday og jul, som ellers har været de helt store dage hidtil, er blevet overhalet indenom med både 15 og 25%. Udviklingen i danskernes lockdown periode har derfor været til stor glæde for rigtig mange webshops og netbutikker, der i øjeblikket sælger på samme niveau som til Black Friday.

dviklingen af søgninger på webshops på Google

Af grafen ses udviklingen af søgninger på webshops på Google de seneste 2 år.

Det ses, at søgningerne siden lockdown er på det højeste i perioden, selv Black friday i 2018 og 2019 har færre søgninger på webshops end lige nu. Den samme udvikling ses hos Postnord, der fortæller, at de i øjeblikket oplever “meget stor travlhed. Pakke mængderne svarer pt. til de mængder, vi normalt ser på de største dage omkring Black Friday og jul”

Har du ikke oplevet denne udvikling på din webshop? Eller har du endnu ikke en webshop?
Så er det måske netop nu, du skal overveje at få en webshop eller få optimeret den, du allerede har. Det behøver nemlig ikke være en dyr fornøjelse.

 

Hvad skal der til for at sælge online?

Hvis du skal have succes med at sælge dine produkter online, skal du først og fremmest have styr på din webshop.
Alle kunder og målgrupper er forskellige, men fælles for dem er, at de forventer, at din webshop er nem at navigere i, billederne skal være af en høj kvalitet, og du skal tilbyde et sikkert betalingsmodul. Herefter handler det om, at få trafik og konverteringer.
At få mere trafik til din webshop er det suverænt vigtigste mål, når du ønsker at skabe mere salg og højere omsætning. Men udfordringen er ofte at få lokket flere potentielle kunder ind på din webshop. Her er der særligt 2 faktorer, der skal være styr på:

 

1. SEO optimering
SEO er vejen frem for at blive fundet på Google, og det hjælper også til at få mere ud af din investering på Google Ads. Bliver din webshop ikke fundet på Google, er det meget svært at få trafik til din side.

2. Remarketing
Hold fast i dine kunder så snart de har vist interesse for din virksomhed og dine produkter. Ved at benytte remarketing har du mulighed for at sende annoncer ud til de kunder, der har besøgt din webshop, forladt en kurv eller har kigget på et specifikt produkt.

 

Kommer kunderne tilbage efter krisen?

Rigtig meget tyder på, at flere kunder har fået øjnene op for den online handel og de mange fordele ved at handle online. Derfor forventes det, at denne udvikling vil fortsætte, selv når de fysiske butikker åbner op igen. En del af handlen vil selvfølgelig vende tilbage til de fysiske butikker, men generelt forventer vi, at den online handel vil fylde mere.

Man bør som virksomhed derfor indstille sig på, at den online handel fremover vil være endnu vigtigere at tage andel i.

 

Har du brug for sparring til, hvordan din webshop optimeres eller hvordan du skaber en webshop, der ses af din målgruppe, hjælper vi gerne med spørgsmål, rådgivning eller at skabe en webshop der passer til dig.

Send os en mail på henrik@webpuls.dk eller ring til os på 20 33 15 22, så tager vi en snak om dine muligheder.

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe