Hvordan kan du bruge Google Ads til at finde de rette søgeord?

sep 16, 2021 | Blog, Google Ads, Online strategi, SEO

rette søgeord

Det kan være en lang proces at finde de rigtige søgeord til dine annoncer. Men det er også enormt vigtigt at bruge tid på udvælgelsen, og at du bruger de søgeord, som brugerne rent faktisk søger på. Google Søgeordsplanlægning er et værktøj, som har til formål at hjælpe dig med at finde de rette søgeord. Læs med, og bliv klogere på, hvorfor Google Søgeordsplanlægning er et genialt værktøj.

Værktøjet Søgeordsplanlægning (Keyword Planner) er gratis og en god hjælp til dig, når du skal finde søgeord til både dine annoncer og SEO på din hjemmeside. Med dette værktøj søger du blot efter ord og udtryk, som er relateret til dine produkter eller tjenester, hvor du så vil få vist de mest relevante søgeord. Du vil kunne se forskellige oplysninger om søgeordene, eksempelvis hvor ofte der søges efter de pågældende søgeord, hvilket hjælper dig til at indsnævre dine søgeord. Når du er nået frem til de søgeord, du finder aktuelle, kan du tilføje dem til din annonceringsplan med henblik på brug af dem i fremtiden. Hvis du vil bruge søgeordene til at målrette mod, kan du også bruge værktøjet til at se, hvad klikprisen vil være. Du kan filtrere placeringen på søgeordet for at se, om søgeordet kunne være aktuelt og populært i det lokalområde, din virksomhed befinder sig i. Du vil dermed kunne se søgevolumen data baseret på geografisk placering. Du vil også kunne filtrere negative søgeord fra, eksempelvis “gratis” for, at de ikke skal blive en del af forslagene til potentielle søgeord. Derudover kan du også ændre datointervallet for at se de månedlige søgninger i en given periode. Du kan altså sammenligne datointervaller, hvilket kan hjælpe dig til at vurdere, om dine søgeord fungerer bedre i forskellige årstider.

 

Hvordan bruger du Google Søgeordsplanlægning? 

For at du kan bruge Googles værktøj, kræver det, at du har en Google Ads-konto. Du behøver ikke at have kampagner kørende på Google Ads før, at du kan tilgå søgeordsplanlægning. Dog kræver det, at du tilknytter faktureringsoplysninger til din konto, og at du ændrer til eksperttilstand for, at du kan få adgang til den fulde version af søgeordsplanlægning. Den fulde version tilbyder, at du kan se de gennemsnitlige antal søgninger, og ikke kun et interval, samt at du kan se klikpriserne, hvis du vil køre annoncer. 

Søgeordsplanlægningen kan både hjælpe dig i forbindelse med SEO og annoncering på Google. Google Søgeordsplanlægning giver dig to muligheder; 

  • Find frem til nye søgeord
  • Få data om søgevolumen og prognoser 
søgeord

Find frem til nye søgeord

Find frem til nye søgeord, som navnet antyder, hjælper til at finde frem til søgeord, som er relateret til dit produkt eller tjeneste. Hvis du ikke har lavet en søgeordsanalyse før, bør du starte med at opdage nye søgeordsideer. Vælg derfor “find frem til nye søgeord”, og som Google selv skriver, så angiv produkter eller tjenester, der er tæt relateret til din virksomhed, hvorefter du vil få vist søgeordsresultater. Du kan i søgefeltet indtaste op til 10 søgeord eller sætninger ad gangen. Du kan også angive et domæne eller en side for at finde søgeord, og dette vil du blandt andet kunne bruge til at se, hvilke søgeord dine konkurrenter bruger.

start søgeord
start website

Når du har indtastet dine søgeord, trykker du “se resultater”, og så vil du få vist forskellige data om søgeordene ligesom i nedenstående billede.

søgning

  • Søgeord (efter relevans) er en liste med søgeord, som er rangeret efter relevans til dit søgeord. 
  • Gns. antal månedlige søgninger er selvsigende, og viser estimater for, hvor mange søgninger der er på et søgeord hver måned.
  • Konkurrence indikerer konkurrenceniveauet, som enten er lavt, middel eller højt. Det afhænger af, hvor mange annoncører der byder på hvert enkelt søgeord.
  • Bud for visning øverst på siden (laveste interval) viser det laveste prisniveau for, hvad annoncører tidligere har betalt for at ligge øverst på siden.
  • Bud for visning øverst på siden (højeste interval) viser det højeste prisniveau for, hvad annoncører tidligere har betalt for at ligge øverst på siden. 

Få data om søgevolumen og prognoser 

Data om søgevolumen og prognoser er mest nyttige, hvis du allerede har et overblik eller en liste over dine søgeord, hvor du vil kunne finde frem til søgeordenes søgevolume. Derudover får du også et indblik i, hvor godt søgeordene kommer til at klare sig fremadrettet. Hvis du allerede har en fyldestgørende søgeordsanalyse, kan du benytte dig af den anden mulighed til at tjekke prognoser for dine søgeord. Du skal bare indsætte dine søgeord, og trykke på “prognose” i venstre side. Her vil du kunne se de forventede kliks, visninger, CTR (klikrate) og klikpris, du sandsynligvis vil få for dine søgeord baseret på dit forbrug. Derudover kan man også se prognoser for geografien og enheder på de pågældende søgeord. Du kan blandt andet se, hvilke regioner der vil give flest kliks, og hvor mange kliks og eksponeringer de forskellige enheder (mobiltelefoner, tablets og computere) vil give. 

prognose
enheder
ads steder

Fordele ved brug af Google Søgeordsplanlægning 

  1. Find nye søgeord: Ved at indtaste dine nuværende søgeord, vil der blive vist forslag til søgeord, som er relateret til dine produkter eller tjenester. 
  2. Månedlige søgninger: Du kan se et estimeret antal for, hvor mange gennemsnitlige månedlige søgninger der er ved søgninger på dine søgeord. 
  3. Klikpris: Du kan også se, hvad den gennemsnitlige klikpris er for dine søgeord, hvis du vil bruge søgeordene til Google Ads. 

 

Skal du bruge hjælp til din annoncering?

Hos WebPuls arbejder vi med Google Ads hver eneste dag – og vi kan hjælpe dig med at finde de rigtige søgeord. Send os en mail på kontakt@webpuls.dk eller giv os et kald på  +45 22 39 22 51 og hør mere om, hvordan du kan bruge Google Ads i din digitale markedsføring.

Læs vores inspirerende indlæg her