Brugere på internettet kender dig ikke, hvis de aldrig har set dig før, så derfor er det vigtigt, at du bliver set, hvis du benytter dig af Google Ads. Google annoncerede i 2019 et værktøj, der gør det lettere for dig at blive set blandt internetbrugere, så du kan blive opdaget på samtlige sider! Men hvad er den unikke fordel ved Google Discovery Ads fremfor andre kampagnetyper?
I dag kan du sikkert nikke genkendende til, at alt nærmest foregår online og digitalt, og at brugen af internettet fylder en stor del af vores liv. Derfor bliver det også relevant og vigtigt for Google at udnytte dette, så brugere kan finde det, de søger efter. De har dermed introduceret et værktøj, der gør det lettere for dig at blive set på samtlige sider på internettet – Google Discovery Ads!
Læs med her, og discover, hvad Google Discovery Ads er.
Hvad er Google Discovery Ads?
Google Discovery Ads viser billeder m.m. af de produkter eller den service, du tilbyder til kunderne, på flere platforme, som f.eks. Discover-feedet, når brugere er interesseret i nyt og relevant indhold, og YouTube, når brugere surfer rundt på homepage-feedet.
Alt dette kan laves gennem én enkelt kampagne, som du opretter. Så skal Google nok sørge for, at din kampagne bliver vist så brugervenligt som overhovedet muligt, uanset hvilken enhed brugerne er på. Det eneste, du skal gøre, er at angive overskrifter, visuelt materiale i form af billeder og diverse logoer, der fremstår i allerhøjeste kvalitet. Selvfølgelig gør Google ikke det her gratis, men de sørger også for, at de ikke overskrider det budget, du informerer dem om ikke at overskride.
Google Discovery Ads giver et hurtigt billede til dine kunder om, hvad du tilbyder, og gennem Googles maskinelæring (”machine-learning”), så sørger Google for, at billederne bliver vist til den målgruppe, der har størst relevans for dig. Fordelen er, at brugerne kun får vist de produkter eller serviceydelser, som rent faktisk er relevante for dem, i stedet for, at de bliver bombarderet med ligegyldige reklamer, billeder og andre typer af annoncer. Du øger dermed sandsynlighederne for at få flere konverteringer, fordi dine annoncer bliver præsenteret for brugere, der interesserer sig for produkter som dine.
Det primære formål med Google Discovery Ads er, at du deler dit indhold på tværs af samtlige af Googles feeds (Discover on Google Search, YouTube og Gmail). Det lyder sikkert meget godt, men hvordan kan disse fordele konkretiseres yderligere?
Fordele ved Google Discovery Ads
Man er begyndt at se en tendens til, at mange brugere opfatter det at surfe rundt på nettet som en oplevelse. De klikker sig rundt på alle mulige sider, og her har du muligheden for, at dine annoncer bliver vist. Du kan dele det, du lige har lyst til, under nogle begrænsninger selvfølgelig, med relevans for brugere. Nogle af de væsentligste fordele er:
- Nå ud til mange brugere med kun én annonce: De forskellige Google-feeds kan række op til næsten 3 milliarder kunder afhængig af, hvilke produkter og/eller serviceydelser, du tilbyder. Alt sammen i én enkelt annonce.
- Få flere leads: Ram din målgruppe der, hvor de befinder sig allermest, og øg din konverteringsrate.
- Det visuelle skaber blikfang: Undersøgelser viser, at mange brugere foretrækker visuel information fremfor tekster. De fleste brugere vil have kortere og visuelt indhold, og her er Google Discovery Ads en fordel, da teksten, du sender afsted, er relativt kort, og kvaliteten af billedet bliver vist i højeste kvalitet. De færreste har tålmodighed til at læse for lange tekster, og 80% foretrækker at se en video, hvorimod 20% foretrækker at læse tekster på en side.
- Genetablér kontakten med værdifulde og tidligere brugere: Som tidligere nævnt går mange brugere på nettet for oplevelsens skyld. Derfor er sandsynligheden større for, at de går tilbage til de sider, hvor de tidligere har været, og her vil dine Discovery Ads poppe op, hvis de er blevet vist tidligere. Du øger dermed opmærksomheden ved at eksponere dit brand til brugerne flere gange, uanset om de tidligere har købt hos dig eller besøgt din hjemmeside.
Disse fordele er værdifulde for dig og din virksomhed, så det er bare om at komme i gang! Google har givet dig en oversigt over, hvilke specifikationer der skal opfyldes, før du kan gå i gang med Google Discovery Ads. Når specifikationerne er opfyldt, kan du trin for trin komme i gang med at sætte din annonce op!
Hvem rammer jeg med min markedsføring?
Når du har en målgruppe, og du tilføjer den til din kampagne, så vil Google vise dine Google Discovery Ads til brugere, der kategoriseres indenfor den målgruppe, du har sat. Google Discovery Ads er ikke baseret på søgeord, som de fleste søgemaskiner prioriterer. Du skal i stedet vælge de brugere, du vil ramme med din markedsføring. Det kan være følgende:
- Detaljeret demografi (detailed demographics): Dette inkluderer generelle informationer om brugere, som Google har indsamlet. Det kan være grundlæggende information om brugeren såsom alder, køn, uddannelse, single eller gift, m.m.
- Livsbegivenheder (Life events): Her handler det om at ramme brugere, der er i gang med en vigtig begivenhed i deres liv. Det kunne f.eks. være en person, der er i gang med at starte egen virksomhed.
- Affinity: Her kan du ramme brugere, der har en passion for et emne, en vane eller andre former for interesser. Det er yderst relevant for produkter- og serviceydelser, der kan tilkobles en følelse, holdning og/eller et tilhørsforhold (sportsklubber, bilentusiaster, miljø, m.m.).
- Custom intent: Hvis du vælger denne, så når dine kampagner ud til brugere, der har en interesse for det område, dine produkter og/eller serviceydelser befinder sig i. Google vil prioritere at ramme efter brugere, der før har søgt på produkter og/eller serviceydelser, der ligner dine.
- In-market audiences: Denne kategori er relevant, hvis du oplever, at mange af brugerne klikker sig ind på dine produkter, men ikke fuldfører købet. Det viser, at de aktivt er inde på dit marked for at foretage et køb, eller at de er meget tæt på at foretage et køb.
- Remarketing: Oplever du mange kliks eller andre konverteringsmål på din hjemmeside, er det relevant for dig at basere din Google Discovery Ads på remarketing. Dine annoncer vil her blive vist på Googles feeds til brugere, der har interageret med din virksomhed på samtlige platforme.
Som du kan se, så er der flere kategorier, du kan vælge at ramme din målgruppe ud fra. Det vigtigste er, at du vælger den form, der passer bedst til din virksomhed, dine mål og din valgte målgruppe. Hvis du f.eks. sælger produkter, der befinder sig i en nichebranche (såsom økologisk børnetøj, vin på dåse, m.m.), kan det være en fordel at anvende affinity, da det er et rimelig smalt segment, men at potentialet for køb er rimelig højt blandt brugerne.
Det gælder ikke om at ramme så mange som muligt, men om at ramme de rigtige, når du vælger dine annoncetyper!
Hvornår skal jeg bruge Google Discovery Ads?
Enhver form for markedsføring på online og digitale medier har sine fordele, og deres relevans kan være større eller mindre afhængig af de mål, du sætter dig.
Google Discovery Ads er især relevant for dig, hvis du ønsker at øge antallet af konverteringer, ramme nye kunder og fastholde dem via dine medier, og/eller genetablere kontakten til værdiskabende kunder. Det er derfor yderst vigtigt, at du sætter dine mål, før du vælger den annoncetype, du vil bruge.
Har du brug for hjælp?
Hvis Google Discovery Ads lyder som noget, der kan skabe merværdi for dig og dine mål, er du altid velkommen til at kontakte WebPuls på følgende mailadresser: henrik@webpuls.dk eller sonny@webpuls.dk. Vi hjælper dig med alt, der har med digital marketing at gøre, og vi har en bred vifte af ekspertise inden for specielt Google Ads.