Inden udgangen af året, kan du få vist dine produkter, helt gratis, på Google Shopping!
Corona krisen har ramt os med 100 km/t, og særligt detailbranchen er blevet hårdt ramt. Mange har sat deres marketingaktiviteter på hold for en stund, på både Facebook, Instagram og Google, mens andre har udnyttet det markante fald i annonceringspriserne til branding kampagner eller at rykke salget fra de fysiske butikker til webshops. Stort set alle i detailhandlen er blevet tvunget til at lukke de fysiske butikker, hvilket betyder, at den online handel pludselig er blevet den levevej og livline, som holder forretningen i gang. Under krisen ses det, at antallet af søgninger på Googles er steget, ikke kun på nødvendigheder og dagligvarer, men også mange andre produktkategorier, som tøj, legetøj og ting til hjemmet. Google har derfor, netop på grund af corona krisen, fremskudt deres nyeste lancering – gratis visninger af produkter i Google Shopping.
Få vist dine produkter helt gratis!
I lyset af den udfordring rigtig mange virksomheder står i, i denne tid, har Google lanceret muligheden for gratis visninger på Google Shopping. Google Shopping vil, i fremtiden, komme til at bestå primært af organiske søgeresultater. Det vil i praksis komme til at fungere ved, at de øverste og nederste visninger vil være betalte annoncer, og produkterne midt på siden vil blive organiske resultater, fuldstændig som vi kender det fra søgekampagnerne på Google. Det betyder altså også, at det højst sandsynligt ikke vil komme til at påvirke søgesiden, men udelukkende shopping siden. Dette giver dig mulighed for at blive eksponeret ved millioner af søgninger på Google hver dag helt gratis. Derudover giver det dig også mulighed for at blive fundet via både betalte og organiske resultater. For kunderne vil det betyde, at de får et større og bredere udvalg af produkter og leverandører præsenteret.
Sådan får du dine produkter på Google Shopping
For at få del i de gratis visninger på Google Shopping, kræver det, at du har en webshop, at din webshop er koblet op på Googles Merchant Center, og at dine er produkter registeret. Har du det, og er du koblet på Googles Merchant Center, er du klar til at få vist dine produkter i de organiske resultater. Hvis du allerede i dag benytter annoncering på Google Shopping, skal du ikke gøre noget for at få vist dine produkter gratis i de organiske resultater. Det vil ske helt automatisk. Google forventer, at lanceringen vil være trådt i kraft i USA i april, og globalt vil den være rullet ud inden udgangen af året.
Bliver mine annoncer gratis?
Nej, dine annoncer bliver ikke gratis. Når du annoncerer på Google Shopping, vil du blive vist øverst på siden, inden de gratis visninger, ligesom vi kender det ved søgekampagner. Formålet med at lave organiske resultater på Google Shopping siden er at udvide udvalget af produkter til kunderne i håb om, at dette vil medvirke til et større salg gennem Google. Derudover mener de fleste store medier, at Google udvider med dette tiltag for at kunne konkurrere med Amazon, der i øjeblikket tager markedsandel fra Google hver dag. Ved at Google har begrænset deres udvalg af viste produkter til dem, der kan og vil betale for annoncering, har Amazon haft lettere ved at trænge ind i markedet, hvilket Google nu kan mærke og derfor reagerer på.
Vil du også vises gratis i de organiske søgninger på Google Shopping?
Send os en mail på henrik@webpuls.dk eller ring til os på 20 33 15 22, så tager vi en snak om dine muligheder.