Der er mange fordele ved at bruge email marketing, og nu er Mailchimp kommet med endnu en. Med det nye Customer Journey, kan du i Mailchimp tilpasse din email marketing, så du rammer dine kunder med det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt.
Bruger du Mailchimp til at sende email marketing ud? Så læs med her. For nu kan du designe personificerede kunderejser i Mailchimp. Det betyder, at du kan sende mails til dine subscribers, der passer sammen med måden, de interagerer med din virksomhed på. Det vil sige, at automatiserede email serier kan hjælpe dig med at sælge til eksisterende kunder, men også transformere en tilmelding (subscriber) om til en kunde.
En automatiseret email serie (flow) er et sæt af emails, som sendes til en bestemt emailliste over et given tid. Med et automatiseret flow kan du sende relevante mails ud fra, hvilken adfærd dine tilmeldter viser.
Du har i lang tid kunne sætte automatiske mails op, som for eksempel: “Forladt kurv” og “Velkomstmail”. Men nu kan du konstruere en hel proces, og du bare skal oprette flowet én gang, og derefter er det bare at se dine leads blive til kunder. Et lead er en person, der har vist interesse i din virksomhed, og som du har kontaktoplysninger på f.eks. en mailadresse.
Du kan altså sætte automatiserede flows op, der holder din virksomhed top of mind hos dine leads, og du kan have et flow til alle de situationer, som dine leads befinder sig i. Det kan f.eks. være et velkomstflow, der starter, når brugeren tilmelder sig dit nyhedsbrev. Et velkomstflow byder nye tilmeldte velkommen i dit univers, og med Mailchimps Customer Journey kan du udarbejde en rejse for nye tilmeldte. Så start med at lave en velkomstmail, der byder brugerne velkommen, men sæt en rejse op, så din virksomhed er top of mind hos den nye subscriber i mange uger fremad. Det er dog også vigtigt at opsætte flows, der går i gang, når dine kunder har lavet deres første køb. Ligesom, du kan lave et flow, der giver dine kunder, der har købt flere gange, indhold, som i sidste ende har til formål at gøre dem til loyale kunder. Så med disse personificerede flows vil personerne på din emailliste altid tænke på din virksomhed, når de mangler dine services.
Hvordan fungerer det så i praksis med email marketing?
Dine brugere interagerer med dig og din hjemmeside på forskellige måder, da de har forskellige interesser, ønsker og formål, og lige præcis disse kan du bruge til at tilpasse din email marketing til dine kunder.
For at kunne opsætte disse rejser, som Mailchimp kalder det, skal vi have et udgangspunkt for flowet, eller som Mailchimp kaldet det: starting point. Det betyder, at din tilmeldte (subscriber) laver en aktiv handling og bliver gennem denne handling en del af flowet. Du kan vælge mange forskellige handlinger. Det kan f.eks være, at de tilmelder sig nyhedsbrevet, klikker på et bestemt link i dine nyhedsbreve, eller foretager det første køb.
I eksemplet med velkomst flowet er vores udgangspunkt, at de tilmelder sig nyhedsbrevet. Når subscriberen har foretaget den handling, som du ønsker, altså tilmelder sig, får de din velkomstmail, hvor du byder dem velkommen, og måske indeholder den en gave, som du har lovet dem for at få deres emailadresse.
Nu har de så modtaget din velkomstmail, og nu kan du så vælge at opsætte en regel. Der er utroligt mange muligheder for at opsætte regler. For at gøre det nemt, vælger vi reglen: “åbn mail”. Så når subscriberen åbner velkomstmailen, får de en ny mail. For ikke at spamme vores nye lead, kan du sætte en regel op, så de først får mail nr. 2 to dage efter. Denne funktion hedder en delay i Mailchimp. Du kan helt selv bestemme, hvor længe din delay skal være.
Vi kan også oprette en regel for, hvad der skal ske, hvis de ikke åbner vores velkomstmail. Her kan du så, igen, fortælle værktøjet, at den skal vente 2 dage med at sende dem en ny mail. Vi venter 2 dage, fordi din virksomhed skal stadig være i din subscribers hukommelse, og din subscriber får også lige en mulighed for at åbne din velkomstmail. Når vi sender mail nr. 2, skal vi have dem til at åbne mailen, så den skal have dette mål for øje. Så når du laver denne mail, er det utroligt vigtigt, at du tænker over, hvad der kan lokke dem til at blive interesseret og på den måde holde dem i vores flow. Det kunne f.eks. være, at de kan være med i en konkurrence, eller at de får en rabatkode. Hvis de så stadig ikke åbner din mail, har vi mulighed for at opsætte en regel i flowet, hvor de får et tag, der hedder: “ikke interesseret”, og de vil nu ikke få flere mails fra os. For som du nok ved, er det utrolig vigtigt, at vi har en stærk mailliste, der er oprigtig interesseret i din virksomhed. Derimod, hvis de åbner din anden mail, laver vi en regel, der sender dem over i det samme flow som dem, der åbnede din velkomstmail. På den måde kan Mailchimps Customer Journey funktion hjælpe dig med at få en stærk mailliste med varme leads.
Velkomstflowet er bare én ud af rigtig mange muligheder. Du kan også bruge kunderejsen fra Mailchimp, hvis du har en e-bog, som du gerne vil dele op i mindre bidder og sende til interesserede over en længere periode, eller hvis du vil få eksisterende kunder til at købe anden og tredje gang. I afsnittet herunder fortæller vi, om de mange automatiseringsmuligheder, som du har i din virksomhed.
Hvad kan automatiseres?
Du ved det måske ikke, men i Mailchimp har du utroligt mange automatiseringsmuligheder, og med kunderejse funktionen, kan du nu skabe et flow, der skaber en stærk relation mellem din virksomhed og den tilmeldte. For at du hurtigt kan komme i gang, har Mailchimp opsat nogle udgangspunkter for, hvor du kan starte dine kunderejser. Som nævnt ovenover, kan du få hjælp til at opsætte et velkomstflow, men der er mange andre muligheder. Det er også muligt at lave en automatisering, der ønsker subscriberen tillykke med fødselsdagen, og derigennem give dem et godt tilbud, nu hvor det er deres fødselsdag.
Hvis du har en virksomhedsblog, kan du også opsætte en automatisering, der trækker dine blogindlæg, så snart du udgiver dem. På den måde går dine subscribers aldrig glip af dit unikke og relevante indhold.
Hvis du arbejder i en e-handel virksomhed, har du også forskellige automatiseringsmuligheder. Du kan lave en “tabt kurv” mail, hvor du sender dine subscribers en mail, hvis de har puttet produkter i kurven, men ikke købt.
Samtidig med dette, så kan du i Mailchimp forbedre ordrebekræftelsen, så kunden ikke bare modtager en standard ordrebekræftelse, men en personlig én af slagsen, der kan hjælpe til mersalg eller give kunden en positiv oplevelse med din virksomhed.
Som sagt, er dette nogle udgangspunkter, som Mailchimp har sat op, og som du kan bruge, men hvis du vil lave mere udvidede automatiseringer, er kunderejse funktionen en spændende mulighed. Du kan helt selv bestemme, om rejsen skal have 2 eller 10 steps. Det er stadigvæk en helt ny funktion hos Mailchimp, så der er mange af mulighederne, der ikke er tilgængelige endnu, men det bliver det forhåbentlig snart. Så du kan roligt komme i gang med at øve dig, så du er helt klar, når alle mulighederne bliver rullet ud.
Alle dine automatiseringer skal nu laves i Customer Journey, og du kan lave dem så specifik, som du vil. Uanset, om det er en enkelt velkomstmail, eller 10 dele af en e-bog, som du gerne vil sende til dine leads, så kan kunderejse funktionen fra Mailchimp hjælpe dig med at skabe en stærk relation til dine kunder.
Skal du have hjælpe til din email marketing?
Har du spørgsmål til automatiserede flows, eller har du brug for en specialist til at sætte dine automatiserede flows op, så tag en snak med enten Henrik på 20 33 15 22 eller Sonny på 22 39 22 51. Få en sparring med os omkring, hvordan vi kan optimere din forretning. Hos WebPuls er vi eksperter indenfor konsultering og digital forretning.