Hvad er forskellen på organisk og betalt trafik?

jan 19, 2021 | Blog, E-handel, Google Ads, Online strategi, SEO

SEO vs SEA

Når du søger på Google, får du to slags resultater: organiske og betalte. Nogle mennesker mener, at de organiske resultater er en af grundstenene i digital marketing, mens andre klart foretrækker at betale sig til annoncer. Der er dog ingen tvivl – begge metoder er værdifulde trafikkilder. Spørgsmålet er bare, hvilken metode der er bedst?

Læs med her, når vi dykker ned og tager et kig på, hvordan SEO og SEA hænger sammen. For at gøre det enkelt, tager vi her udgangspunkt i Google. Det er verdens mest populære søgemaskine, og det klart her de fleste vælger at annoncere. Mange af teknikkerne gør sig dog gældende flere steder – f.eks. på sociale medier som Facebook – så du kan sagtens overføre din viden til andre medier.

Hvad er organisk trafik?

Organisk trafik er den trafik, som du naturligt tilegner din hjemmeside gennem søgemaskinerne. Organisk kan næsten oversættes til “naturlig” – dine besøg kommer fra brugere, der finder dig øverst blandt søgeresultaterne. For at brugerne kan finde dig, er det vigtigt, at din hjemmeside rangerer højt. Ifølge en undersøgelse fra Sistrix får det øverste organiske søgeresultat på Google 28,5% af trafikken. Til sammenligning får andenpladsen kun 15,7 %, og tallene falder støt herefter. Derfor er det vigtigt, at du optimerer din hjemmeside, så du forbedrer synligheden af din hjemmeside over for søgemaskinerne og brugerne. Optimeringen af din hjemmeside vil hjælpe til at dukke op oftere i søgninger, som er relevante for din hjemmeside. Dette gør du blandt andet ved at sikre, at din hjemmeside nem at navigere rundt på, sortere i dit indhold og udvælge konkrete søgeord, som er relevante for din målgruppe. Denne metode kaldes også SEO, som står for “Search Engine Optimization”. Dog betyder det ikke, at det er søgemaskinerne, som bliver optimeret, men at hjemmesider og dets indhold bliver optimeret til søgemaskinerne. Ofte betragtes SEO som en af de mest værdifulde og effektive metoder i digital markedsføring.

Fordele ved organisk trafik

  • En langsigtet strategi – SEO er basis for en stor del af digital markedsføring og giver dig en plan at følge i flere år. Google opdaterer hele tiden sine algoritmer, så det er vigtigt, at du holder dig opdateret.
  • Placering – når først din hjemmeside ligger på side 1 af søgeresultaterne, har du de bedste vilkår for, at brugerne kan finde dig.
  • Gratis – det eneste du “betaler” med, er den tid, du bruger på at optimere din hjemmeside.

Ulemper ved organisk trafik

  • Tidskrævende – alt efter hvor meget du skal gøre ved din side for at optimere den til søgemaskinerne, kan det tage lang tid og dermed også blive dyrt i timeløn. 
  • Konkurrencen – nogle emner kan der være stor konkurrence om, og det kræver derfor en gennemtænkt strategi plus en betydelig indsats at lande øverst i søgeresultaterne.

SEO er et solidt fundament for at skabe en god hjemmeside, der tiltrækker organisk trafik. Vil du have endnu flere tips til, hvordan du laver SEO på din hjemmeside? Så læs med her.

Hvad er betalt trafik? 

Betalt trafik er annoncer, som du betaler for at få. Google Ads, som er Googles annonceløsning, har forskellige typer af annoncer, som du kan vælge mellem; søge-, display- og videoannonce samt Google Shopping. Med søgeannoncer betaler du dig til at være øverst blandt Googles søgeresultater, og oftest vil disse annoncer ligge over de organiske resultater. De øverste annoncer falder naturligt ind mellem resten af søgeresultaterne, men er mærket “annonce”. Betalte annoncer kaldes også for Pay-Per-Click (PPC). Dette betyder, at din virksomhed kun betaler, når nogen klikker på din søgeannonce. Denne form for digital markedsføring er de seneste år blevet mere populære, da kampen om den organiske trafik bliver mere og mere konkurrencepræget. Denne metode bliver også kaldt SEA, som står for “Search Engine Advertising”, eller på dansk “søgemaskineannoncering”.

Fordele ved betalt trafik

  • Hurtigere end SEO – i stedet for at vente på, at SEO bygger sig op og giver dig målbare resultater, kan du med betalt trafik opnå synlighed med det samme. Du kan dermed placere dig i toppen af søgeresultaterne fra dag 1.
  • Flere forskellige slags annoncer – f.eks. video, shopping og displayannoncer, som hjælper dig med at blive vist på din målgruppes foretrukne hjemmesider.

Ulemper ved betalt trafik

  • Betaling – det ligger trods alt i navnet, og hvis du vil have en topplacering, må du også betale for det. 

Kort sagt er betalt trafik en genial mulighed for dig, der gerne vil se resultater med det samme og har budget til at betale for annoncering. Vil du lære endnu mere om, hvordan vi arbejder med Google Ads? Så læs mere her.

SEO eller SEA – hvilken metode er den bedste?

Men når alt kommer til alt – hvilken metode er så egentlig bedst? Hvis du spørger andre virksomheder rundt omkring, vil de ofte give dig et blandet svar. Nogle mener, at betalt trafik er det bedste bud – det er hurtigt, og du kan se resultater med det samme. Andre foretrækker organisk trafik, da det er det mest økonomiske og effektive på længere sigt.

Sandheden er, at der ikke er noget endeligt svar på, hvilken metode der er bedst. Men heldigvis behøver du ikke vælge. I sidste ende er beslutningen op til dig selv, men den bedste løsning er at kombinere de to metoder. Det er vigtigt at have for øje, at SEO ikke kan erstattes med Google Ads eller omvendt, da de hver især har forskellige styrker og svagheder. Du får det bedste fra to verdener ved at kombinere organisk trafik med nøje planlagte annoncer. Og hvis du både er synlig i de organiske og betalte søgeresultater, øger du markant din chance for at blive klikket på. 

Vil du have mere trafik til din hjemmeside?

Der findes mange måder at få mere trafik, både organisk og betalt, til din hjemmeside. Når du skal vælge, hvilken metode der passer bedst til dig, kan du derfor overveje fordele og ulemper ved SEO og SEA. Hav dit marketingmål som pejlemærke, og spørg dig selv, hvad du gerne vil opnå. Derefter kan du udarbejde en tidsplan og et budget, der hjælper dig med at nå målet.

Synes du stadig, det er forvirrende? Hos WebPuls kan vi hjælpe dig med at sende så meget trafik til din hjemmeside, at du nærmest skal sætte et lyskryds op. Send os en mail på kontakt@webpuls.dk, eller ring til 22 39 22 51 og hør, hvordan vi kan hjælpe dig.

Læs vores inspirerende indlæg her