%

Dit afsnit går her

Hvad er Google Ads local campaigns?

jun 4, 2021 | Blog, Google Ads, Online strategi

Konverteringsoptimering for webshops
Googles annoncesystem, Google Ads, giver din virksomhed mange muligheder for at tiltrække kunder – uanset dit mål er at få flere opkald, øge antallet af besøg i butikken eller få flere besøgende til dit website. Google Ads lokale kampagner kan bruges til at skabe opmærksomhed om din fysiske butik og øge din virksomheds offline mål på tværs af Googles tjenester. 

Google Ads lokale kampagner hjælper dine potentielle kunder med nemt at finde de oplysninger, de har brug for, for at finde din fysiske butik og beslutte hvornår og hvordan, de ønsker at besøge den. Formålet med lokale kampagner er med andre ord at gøre opmærksom på din virksomheds eller butiks fysiske lokation – og derigennem opnå dine offline virksomhedsmål om eksempelvis flere butiksbesøg, flere opkald eller klik på rutevejledning.

Du kan bruge lokale kampagner på tværs af Googles annonceformater: 

  • Google Maps: Annoncen vises for potentielle kunder, der bruger Google Maps til at udforske dit lokalområde eller søger efter virksomheder som din.
  • Google Søgenetværk: Annoncen vises i forbindelse med relevante søgeord for din virksomhed og/eller dets geografiske placering i Googles søgemaskine.
  • YouTube: Annoncen vises på YouTube, når dine potentielle kunder ser eller søger efter videoer. Brug for eksempel video-materiale på max 20 sekunder til at kommunikere dit budskab.
  • Google Displaynetværk: Annoncen vises på de mest relevante websites, videoer og apps på Google Displaynetværket.

Sådan kommer du i gang med Google Ads lokale kampagner

For at gøre brug af lokale kampagner skal du først definere de fysiske butikker, du ønsker at promovere via Google Ads. Du kan bruge din Google My Business-konto til at vælge din butikslokation eller angive adressen for samarbejdspartnere, der forhandler dine produkter. Uanset hvilken fremgangsmåde du vælger, er det muligt at vælge alle fysiske placeringer eller manuelt angive en stedbaseret gruppe af udvalgte virksomhedsadresser, som du efterfølgende kan bruge til en anden annonce – ligesom du kan gøre brug af allerede eksisterende grupper, du tidligere har oprettet.


Brug Google My Business til dine lokale kampagner

Inden du linker din Google My Business-konto, bør du sikre, at din profil er sat op med alle relevante informationer om din virksomhed, så dine kunder har den info, de har brug for, for at finde vej til din butik – herunder din butiks adresse, åbningstider og telefonnummer. Når din Google My Business-konto er på plads, skal den kobles til din Google Ads-konto.Hvis du ikke allerede har sat din Google My Business-konto op, kan du læse vores blogindlæg om, hvordan du kommer godt i gang.

Når du har angivet de ønskede virksomhedsadresser, laver Google Ads en geografisk radiusmåling ud fra dine fysiske adresser, så din annonce eksponeres for potentielle kunder i dit nærområde. Radiussen kan dog variere afhængigt af de målrettede steder, brugerens foretrukne afstand til stedet, konkurrenceniveau og befolkningstæthed.

For at oprette lokale annoncer skal du tilføje butikslokation, budget, tekst og annonceaktiver – herunder minimum 1 genkendeligt logo og 1 foto uden overflødig baggrund. Lav gerne fængende materiale ved for eksempel at beskrive fordelene ved at besøge netop din butik eller brug konkrete tilbud, der opfordrer til besøg, eksempelvis “20 % rabat”. Angiv flere forskellige annonceaktiver, så Google kan generere de mest effektive kombinationer. Herefter hjælper Googles maskinlæringsteknologi med automatisk budoptimering, annonceplacering og sammenfletning af annonceaktiver. Vær opmærksom på, at budgivningsstrategien ved lokale kampagner som standard er maksimering af konverteringsværdi.

Hvis du arbejder med annoncer med forskellige temaer eller kampagneperioder, anbefaler vi, at du opretter flere annoncegrupper. Google anbefaler desuden en minimums kampagnelængde på 30 dage, så dine kampagner kan nå at indsamle data. Du bør ligeledes bruge flere butikker, hvis det er første gang, du bruger lokale kampagner, så du kan indsamle og sammenligne data, som du kan bruge til at planlægge fremtidige lokale kampagner.

Har du brug for hjælp til Google Ads og lokale kampagner?

Hvis du vil lære mere om, hvordan lokale Google Ads kampagner kan hjælpe din forretning, kan du kontakte os på kontakt@webpuls.dk eller ringe til os på +45 22 39 22 51.

Læs vores inspirerende indlæg her