Hvad er Google Consent Mode?

jan 15, 2021 | Blog, E-handel, Internetsikkerhed

google consent mode

Datasikkerhed, samtykke og personlige data er emner, man ikke kommer uden om i 2021, når det kommer til det store internet-univers. Det har fået mange internetgiganter til at øge fokus på emnet, og derfor har Google nu implementeret en ny feature: Google Consent Mode.

Den største søgemaskine-gigant i verden – nemlig Google – har lanceret en ny feature, der skal gøre det lettere for hjemmeside- og webshop-ejere at få indsigt i kunder og besøgendes adfærd på en måde, som stemmer fuldkommen overens med persondataforordningen (bedre kendt som GDPR).

Det første, brugerne får smidt i hovedet, når de besøger en hjemmeside, er en cookie-anmodning om at give hjemmesiden lov til at tracke brugernes aktiviteter på siden. Nogle gange accepterer brugerne samtlige cookie-indstillinger, andre gange sorterer de, hvilke cookie-indstillinger der skal være tilladte på hjemmesiden. Google har nu gjort det muligt spore aktiviteterne, uden at brugerne har accepteret cookies på din hjemmeside.

Tracking af data uden cookies

Google Consent Mode er en ny form for API (Application Programming Interface), der har til formål at gøre det lettere for hjemmesider at måle på trafikken og konverteringer til ens Google Analytics og Google Ads. Det sker gennem cookie-indstillingerne, der er fuldstændigt i overensstemmelse med GDPR. Det mest unikke ved at få Google Consent Mode er, at brugerens data om, hvad de foretager sig på hjemmesiden, selvom brugeren afviser alle cookie-indstillinger på en hjemmeside, stadig vil blive indsamlet. Det betyder, at data vil blive overført til din Google Analytics, selvom brugeren afviser cookie-indstillingerne, som er implementeret på din hjemmeside. Du får derfor data fra dine besøgende, men deres personlige data vil dog ikke kunne ses. Du ser altså kun, hvad dine besøgende foretager sig på din hjemmeside.

Dataene er dog stadig yderst brugbare, f.eks. når du skal se, hvilke af dine landingssider der oplever allerstørst afvisningsprocent/bounce rate. Google Consent Mode er relevant for mange webshop- og hjemmeside-ejere, da det uden dette værktøj vil være sværere at tracke enhver form for aktivitet på dit website, hvilket gør det umuligt at se den adfærd, brugerne udviser på din hjemmeside.

Google Analytics

Google tjekker, om brugeren har givet samtykke til statistik-cookies eller ej. Hvis brugeren har accepteret cookies, vil du fortsat få data ind i Google Analytics. Har brugeren derimod afvist disse cookies, vil du kun modtage anonymiseret data. Dette vil f.eks. være data om, hvor brugeren landede på dit website, og hvordan/hvorfra de landede på dit website. 

Google Ads

Google vil igen tjekke, om brugeren har givet samtykke til cookies, i dette tilfælde marketing-cookies til annonceringsformål. Accepterer brugeren dine cookies, vil du fortsat kunne lave målrettet markedsføring baseret på brugerens data, og du vil stadig få data i Google Analytics. Hvis brugeren afviser disse cookies, vil det trackede data være overordnet og anonymiseret, f.eks. data om konverteringer. Desuden vil markedsføringen også vil være baseret på anonyme data. 

Hvordan fungerer Google Consent Mode?

Google Consent Mode findes i skrivende stund kun i en beta-version, og det kan betyde, at programmet endnu ikke fungerer helt optimalt. Dog er Google Consent blevet meget relevant for hele den globale verden, og derfor prioriterer Google at få programmet fuldt udviklet hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at Google Consent Mode ikke implementeres automatisk, når du opretter din hjemmeside. Der skal indsættes ”tags” inde på din hjemmeside for at opstarte Google Consent Mode, og disse tags inkluderes i din Google Ads (ad storage) og Google Analytics (analytics_storage). Selvom du har valgt at bruge Google Consent Mode, vil featuren stadig oplyse brugeren om cookies på hjemmesiden.

Nedenfor kan du se en illustration fra Google om, hvordan Google Consent Mode i praksis foregår.

Google Consent Mode

Kilde: Google Marketing Platform.

Læg mærke til den nederste del af modellen i ovenstående illustration. Her accepterer brugeren ikke samtlige cookie-indstillinger på en hjemmeside. Konverteringer og trafik vil stadig blive sporet, men med færre og ingen personlige data. Da brugeren takker nej til marketing-cookies, vil du ikke kunne udsætte brugeren for remarketing. Hvis du ikke allerede har et Cookiebot-tag på din hjemmeside, er det vigtigt, at du får dette implementeret, før du vælger at få Google Consent Mode implementeret på din hjemmeside. Hvis du vil se et eksempel på, hvordan Cookiebot-tagget ser ud på din hjemmeside, kan du se det lige her.

En af de kommende trends 2021 vil være øget opmærksomhed på datasikkerhed og brugernes privatliv. Det bliver prioriteret meget højt allerede på nuværende tidspunkt men også i fremtiden, så vi anbefaler dig at få installeret et Google Consent Mode, når den fulde version kommer på markedet. Måske får du ikke den bedste data inde på din Google Analytics konto, men du vil få data, der stadig kan hjælpe dig med at generere indsigt fra dine besøgende.

Har du brug for hjælp med det tekniske?

Har du brug for at generere indsigt fra dine brugere, men virker implementeringen alt for teknisk og kompliceret for dig? Så er du velkommen til at kontakte WebPuls til en sparring om dine planer for at opsætte dine cookie-indstillinger. Kontakt os ved at sende en mail til kontakt@webpuls.dk, eller ring til 22 39 22 51.

WebPuls er eksperter i alt, der har med digital marketing, digital strategi og online synlighed at gøre.

Læs vores inspirerende indlæg her