Hvad er LinkedIn Produktsider?

mar 9, 2021 | Blog, LinkedIn, Online strategi, Sociale medier

linkedin produktsider

LinkedIn har for nylig lanceret en ny funktion, der hedder LinkedIn Produktsider (på engelsk: Product Pages), hvor man som virksomhed får mulighed for at fremvise produkter direkte på LinkedIn. Lige nu er produktsiderne dog kun tilgængelige for B2B-software, men LinkedIn har planer om at udvide, så flere brancher kan benytte funktionen i de kommende år. I dette blogindlæg kan du læse mere om, hvad LinkedIn Produktsider er, og hvorfor du som B2B-virksomhed bør holde øje med udviklingen.

Forskning viser, at 70 % køber et produkt på baggrund af deres onlineresearch. Derfor er det vigtigt, at dine produkter er synlige og bliver eksponeret for dine potentielle kunder. Flere sociale medier som for eksempel Facebook og Instagram har tilføjet shoppingfunktioner, der gør det lettere for virksomheder at vise og sælge deres produkter. Nu er det erhvervsorienterede sociale medie LinkedIn også hoppet med på bølgen med en produktside-funktion. LinkedIn skriver, at de har en vision om at blive verdens førende markedsplads for B2B-produkter, og produktsiderne vil derfor formentlig blive særligt relevante for B2B-virksomheder.

Hvad er LinkedIn Produktsider?

Produktsiderne er en ny fane, som viser en virksomheds tilgængelige produkter. Siden kan kun tilføjes på virksomhedsprofiler. Du finder fanen mellem ”Om” og ”Indlæg”. Fanen vises dog kun, hvis der er oprettet en eller flere produktsider. Hvis du er nysgerrig efter selv at udforske det, kan du eksempelvis tjekke FacebookZoom, Slack og LinkedIn ud, som allerede har tilføjet LinkedIn Produktsider.

På produktsiden kan du både tilføje en kort tekst om produktet samt billeder og videoer. Teksten er en kort præsentation af produktet med maks 500 tegn. Et godt råd er at være så konkret og præcis som muligt samt lægge vægt på USP’er (unique selling points), og hvad dine produkter kan gøre for en potentiel kunde. Du har også mulighed for at tilføje relevante CTA’er (call-to-action)-knapper til din produktside. Der er på nuværende tidspunkt seks CTA’er tilgængelige: Download nu, Kom i gang, Anmod om demo, Prøv nu, Kontakt os og Lær mere. Du kan altså liste dine produkter direkte på LinkedIn og linke direkte til en specifik landingsside.

Brugere, der enten følger eller besøger siden, kan give feedback og anmelde produktet via et ratingsystem. På den måde fungerer produktsiderne som et rum, hvor du kan skabe et professionelt netværk omkring dine produkter, og hvor dine kunder kan dele erfaringer eller finde svar på spørgsmål. Du kan ydermere fremhæve dine mest værdifulde kunder, som du ønsker skal afspejle din målgruppe, og som potentielle kunder kan identificere sig med. Formålet med produktsiden er at skabe et pålideligt netværk af eksperter og brugere centreret omkring et specifikt produkt.

produktsider linkedin

Hvordan kan du bruge LinkedIn Produktsider?

Produktsiderne giver dig mulighed for at markedsføre og salgsfremme dine produkter til et stort publikum. På LinkedIn er der omkring 722 millioner brugere, og 41 % af danskerne har ifølge Slots- og Kulturstyrelsen en profil på LinkedIn (tal fra 2019). Derudover er LinkedIn for tredje år i træk kåret som den mest troværdige medieplatform af Business Insider.

Du kan bruge produktsiderne til at skabe opmærksomhed omkring dine produkter og give potentielle kunder indsigt i produktet, så de har flere informationer, når de skal træffe besultninger i købsprocessen. Afstanden mellem LinkedIn og et køb er således blevet kortere. Når en person rater og skriver en anbefaling af produkterne, bliver dine produkter også eksponeret i vedkommendes eget netværk, og samtidig giver det en gennemsigtighed af din kundetilfredshed.

Kort sagt kan produktsiderne bidrage til at øge bevidstheden omkring dine produkter, genere flere kvalificerede leads og i sidste ende skabe vækst.

Gode muligheder for relevant trafik

Annoncering på LinkedIn kan øge kendskabet til din virksomhed i et professionelt miljø. Målretningsmulighederne på LinkedIn er betydeligt bedre end på andre sociale medieplatforme – især for B2B-virksomheder. Årsagen til det er, at man på LinkedIn indtaster en lang række oplysninger relateret til ens erhvervsfaglige profil. På LinkedIn vil du kunne målrette produktsiderne ud fra følgende parametre:

  • Joberfaring (jobfunktioner, ancienniteter, jobtitel, færdigheder, antal års joberfaring, kompetencer)
  • Uddannelse (akademiske grader, studieretninger og skoler)
  • Demografi (alder og køn)
  • Virksomhed (virksomhedsnavne, brancher, virksomhedsstørrelse, følgere og forbindelser)
  • Interesser og personaer.

På den måde vil du ud fra en stor mængde data kunne målrette produktsiderne til et relevant publikum.

Har du brug for hjælp til LinkedIn?

Som tidligere nævnt udvides produktsiderne gradvist til flere brancher, men lige nu er de kun tilgængelige for B2B-software. Hvis du sælger B2B-software, står vi klar hos WebPuls til at hjælpe dig med at opsætte, tilpasse og optimere dine produktsider. Det bliver spændende at følge udviklingen og se, og hvor hurtigt produktsiderne kommer til at blive udvidet til andre brancher. I takt med at produktsiderne bliver tilgængelige for andre brancher og muligvis relevante for dig, tilbyder vi ligeledes vores hjælp til dette, når det er på tide.

Hos WebPuls er vi specialister inden for LinkedIn, og vi hjælper dig vi gerne med at lægge en skarp annonceringsstrategi, som understøtter dine forretningsmål. Send os en mail på kontakt@webpuls.dk eller ring til +45 22 39 22 51. Lad os tage en snak, så du kan blive klogere på, hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå en effektiv og professionel markedsføring på LinkedIn.

Læs vores inspirerende indlæg her