Hvad er Smart Bidding?

mar 2, 2021 | Blog, Google Ads, Online strategi

Google Ads Smart Bidding

Det kan være en tidskrævende proces at annoncere på Google Ads. Smart Bidding gør det muligt at finde frem til det optimale bud til dine auktioner, så du udover at spare tid også forbedrer effektiviteten og muligvis får mere ud af dine annoncekroner. Men der er visse faldgruber, som du bør være opmærksom på, inden du giver magten til Googles algoritmer og lader teknologien tage over.  Læs med her, og bliv klogere på, hvilke fordele og ulemper der kan være forbundet med Smart Bidding.

Hvad er Smart Bidding?

I Google Ads vælger du selv, om din budstrategi skal være manuel eller automatisk. Smart Bidding er et sæt konverteringsbaserede budstrategier og en undergruppe af automatiske budstrategier, som bruger avanceret maskinlæring til at optimere dine bud. På den måde kan du bruge Smart Bidding til at sætte og justere dine bud automatisk. Hvis du er vant til at bruge Google Ads, ved du, at budgivningen har stor betydning for, om og hvor ofte dine annoncer bliver set. Smart Bidding er således et alternativ til den klassiske Manual CPC, hvor du selv definerer et max CPC for søgeordene i en kampagne. Der findes forskellige Smart Bigging-strategier som vist herunder.

Google Smart Bidding

Der er ikke et entydigt svar på, hvilken strategi der virker bedst, da det kommer helt an på din virksomheds specifikke forudsætninger og målsætninger.

Før du går i gang, er det vigtigt, at du sporer konverteringerne, for ellers kan du ikke se, hvorvidt din Smart Bidding-strategi virker eller ej. Læs mere her om, hvordan du konfigurerer konverteringssporing. Derudover skal du være opmærksom på at overholde de relevante juridiske krav og Googles annoncepolitikker.

Hvilke fordele er der ved Smart Bidding?

  • Et gratis værktøj: Selve Smart Bidding-værktøjet er gratis at anvende i modsætning til visse andre tredjepartsværktøjer – dog koster selve annonceringen ligesom ved en manuel budgivning.
  • Tidsbesparende: Ved at lade Google tage over, skal du ikke selv bruge tid på at holde styr på og administrere budgivningen. Du skal dog stadig overvåge dine kampagners performances og være opmærksom på andre andre aspekter af kampagneadministrationen som eksempelvis sæsonprægede events og negative søgeord, der har betydning for, hvor effektive dine annoncer er.
  • Avanceret maskinlæring: Googles algoritmer er i konstant udvikling og forbedrer sig konstant. De indsamler store mængder data, som kan skabe præcise forudsigelser for, hvilke specifikke søgninger der har størst sandsynlighed for at føre til en konvertering.
  • Mange kontekstsignaler: Smart Bidding tager højde for den unikke kontekst for hver søgning ud fra en lang række parametre relateret til auktionstidspunktet som eksempelvis enhed, sted, tidspunkt på dagen, remarketingliste, sprog og operativsystem.

Hvilke ulemper er der ved Smart Bidding?

  • Du mister kontrollen: Ved manuel budgivning kan du hurtigt foretage justeringer frem for at skulle vente og stole på, at Googles algoritmer får indsamlet tilstrækkeligt og brugbart data. Derudover får du sværere ved at bevare overblikket over, hvordan dine søgeord udvikler sig.
  • Kræver nok data: Der skal generes tilstrækkelig nok data, inden Smart Bidding fungerer optimalt. Før det giver mening at implementere Smart Bidding på din kampagne, anbefaler Google, at du måler effektiviteten over et længere tidsrum, så du minimum har 30 konverteringer inden for en måned eller længere (50 konverteringer for mål-ROAS). Hvis du derfor har et begrænset budget, kan det være problematisk at få indsamlet nok data til at nå dine mål.
  • Andre parametre har betydning for dit resultat: Når du anvender Smart Bidding-strategien er der ingen garanti for, at du opnår det ønskede resultat og placering. Der er nemlig en række andre parametre, som har betydning herfor, blandt andet kvaliteten og relevansen af dine annoncer og landingssider, og om de matcher dit søgeord.

Er du i tvivl om, hvorvidt Smart Bidding virker for dig?

Du er muligvis skeptisk overfor at skulle overgive kontrollen og lade Google styre budgivningen, hvilket er forståeligt nok. Mange har været kritiske over for at anvende automatisk budgivning i frygt for, at det gik ud over effektiviteten og budgettet. Inden du begynder at bruge Smart Bidding, er det vigtigt, du har et solidt kendskab til Google Ads og finder ud af, om det giver mening for netop din virksomhed. Selvom kunstig intelligens og maskinlæring formentlig i stigende grad vil blive en del af fremtidens digitale marketing, er det vores overbevisning, at det menneskelige håndværk og viden er afgørende for en succesfuld marketingindsats. De automatiske budstrategier kan lyde smarte, men som udgangspunkt anbefaler vi, at du anvender den manuelle budstrategi, da det giver dig langt større kontrol over din annoncering.

Skal vi hjælpe dig med at skabe vækst på Google Ads?

Som tidligere nævnt er der mange faktorer, som har betydning for, hvilken placering din annonce får på Google. Hos WebPuls er vi specialister inden for Google Ads, og vi hjælper dig med at skabe de bedste skræddersyede løsninger for din forretning. Send os en mail på kontakt@webpuls.dk eller giv os et kald på +45 22 39 22 51.

Læs vores inspirerende indlæg her