Hvad er structured data?

aug 25, 2021 | Blog, Hjemmeside, Online strategi

Målet med din hjemmeside er at kommunikere et budskab videre til din målgruppe. Problemet er bare, at Google bruger robotter til at crawle din hjemmeside, når en ny side skal indekseres. Disse robotter kan godt forstå ordene på en hjemmeside, men kan ikke forstå sammenhængen mellem flere ord, og de har derfor svært ved at forstå helheden af sidens indhold. 

Det er her structured data kommer ind i billedet. Ved hjælp af structured data kan du sætte informationen på din hjemmeside op i et skema, således at Googles robotter bedre kan forstå sammenhængen mellem teksten og sidens overordnede emne.

Hvorfor bruge structured data?

Målet med structured data er altså at hjælpe Google med at forstå indholdet på din hjemmeside, hvorefter de forhåbentligt vil belønne dig ved at placere din side over konkurrenternes eller at oprette en form for rich result for din side. Disse rich results sikrer dig en høj placering på søgemaskinen, samtidig med at den får din side til at skille sig ud fra mængden, og på den måde sikrer den dig mere organisk trafik til din side. 

Herunder ser du et eksempel på, hvordan et rich result på Google kan se ud.

Hvordan bruger jeg structured data?

Hvis det er første gang, at du hører om structured data, kan det hurtigt komme til at virke kompliceret og uoverskueligt. Men bare rolig, det er faktisk relativt enkelt. 

Der findes flere forskellige sprog til at opsætte structured data, men da Google selv foretrækker sproget JSON-LD er dette også, hvad de fleste vælger at benytte. Når du opsætter structured data, handler det om at finde en skabelon, som passer til den type side, som dataen er på. Du kan blandt andet vælge mellem:

  • Blogindlæg
  • Produktside
  • Begivenhed
  • Opskrift

Schema.org er et online opslagsværk for structured data, som er oprettet i samarbejde mellem Google, Microsoft, Yahoo og Yandex. På denne side finder du alle de forskellige skabeloner, som kan bruges til at opsætte dit structured data. 

Det er også muligt at benytte mere automatiserede tools som for eksempel MERKLE schema markup generator. Med dette tool vælger du blot, hvilken Schema type markup du vil lave. Herefter udfylder du så de forskellige informationsbokse, hvorefter programmet automatisk opretter den ønskede kode til dig.

 

Hvordan tester jeg min data?

Når du har opsat din structured data, og du gerne vil vide, om det virker korrekt, inden at du implementerer det på din hjemmeside, kan du benytte dig af Googles gratis testværktøj. Her kan du indsætte din URL eller kode og se, om Google kan læse og forstå dit structured data, eller om der er nogle fejl i koden. 

 

Hvordan implementerer jeg min structured data?

Når du succesfuldt har opbygget og testet dit strukturerede data, er det tid til at implementere det på din hjemmeside og få det fulde SEO-udbytte. Desværre findes der ikke nogen enkel løsning på, hvordan dette gøres. Det afhænger nemlig meget af, hvilket system din hjemmeside er opbygget i. Er du en haj til at kode, kan du selvfølgelig blot indsætte dataen direkte i kildekoden. Benytter du et system som WordPress eller Shopify, findes der også plugins, som kan hjælpe med dette.

 

Få hjælp til at opsætte din structured data

Hos WebPuls hjælper vi dig gerne med at opsætte structured data på din hjemmeside og guider dig i, hvordan du bedst muligt udnytter dette i din SEO-strategi. Kontakt os på mail kontakt@webpuls.dk, eller ring til os på +45 22 39 22 51.

Læs vores inspirerende indlæg her