Hvad gør jeg, når Facebook Analytics udfases?

apr 14, 2021 | Blog, Facebook, Online strategi, Sociale medier

Facebook analytics online strategi analyseværktøjer

I juni 2021 er det ikke længere muligt at tilgå Facebook Analytics. Facebook har med kort varsel offentliggjort, at det efter den 30. juni 2021 ikke længere vil være muligt at benytte deres værktøj “Analytics” til at eksportere data og tabeller. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed? Det kan du blive klogere på lige her.

Facebook Analytics er Facebooks svar på Google Analytics. Hvor Google Analytics bruges til at analysere data som trafik og adfærd på din hjemmeside, bruges Facebook Analytics til at analysere din data fra din Facebook-side og sammenholde det med data fra din hjemmeside.
At Facebook Analytics udfases betyder, at du som virksomhed skal være opmærksom på at eksportere al nødvendig data inden den 30. juni 2021.

Hvordan gemmer jeg min data

fra Facebook Analytics?

Følg disse 3 simple steps, når du skal gemme din data fra Facebook Analytics.

  1. Gå til Facebook Analytics
  2. Gå op i højre hjørne og klik på pilen. 
  3. Analytics downloader nu en CSV-fil ned på din computer med din data.

Som erstatning for Facebook Analytics henviser Facebook selv til andre lignende analyseværktøjer. For at hjælpe dig godt på vej har vi samlet de forskellige værktøjer nedenfor, så du får et overblik over, hvilke værktøjer der passer bedst til dig og din virksomhed.

 

3 bud på erstatning af Facebook Analytics

Facebook Business Suite 

Business Suite er Facebooks nyeste platform og en god idé at stifte bekendtskab med allerede nu. Det er et værktøj, som tillader dig at redigere og administrere dine virksomhedsprofiler på tværs af Instagram og Facebook. Værktøjet giver dig mulighed for at kontrollere og analysere opslag, beskeder og annoncer. Derudover kan du se data på eksempelvis din målgruppe og annoncer på en overskuelig måde. Det simple layout gør Business Suite til et godt værktøj til at danne sig et overblik over sine data. 

Ulempen ved Business Suite er, at det endnu ikke er alle virksomheder, der kan tilgå platformen endnu. 

Læs mere om Business Suite her.

Annonceadministrator (Ads Manager)

Dette værktøj har du måske allerede stiftet bekendtskab med, hvis du kører annoncer på din virksomhedsside via Facebook. I annonceadministratoren kan du administrere flere annoncer på én gang og redigere dine kampagner, annoncesæt og annoncer. Svar på spørgsmål som: “Hvor mange kliks har min annonce?”, finder du her.

Facebook Analytics

Hændelsesadministrator (Events Manager) 

Her har du mulighed for at opsætte og administrere hændelser på din hjemmeside, eksempelvis oprettelse af Facebook-pixel. Facebook-pixlen er et stykke kode, som tracker din trafik mellem din hjemmeside og Facebook. På den måde kan du holde styr på dine konverteringer og finde ud af, hvilke hændelser der udføres hvor. 

Hvad er den bedste erstatning for Facebook Analytics?

Hvis du allerede er hjemmevant i Facebook Business Manager og mener, at det fungerer for din virksomhed, er vores råd at bruge det værktøj, der matcher dit behov bedst, og som du føler dig komfortabel ved.

Den bedste løsning på udfasningen af Facebook Analytics vil lige nu være at bruge en kombination af alle 3 nævnte værktøjer til dine sociale medier, så længe Business Suite ikke er tilgængeligt for alle brugere og kombinerer alle de eksisterende værktøjer. Facebook Analytics bruges netop til at kombinere data fra din pixel og vise dig en sammenhæng mellem dine brugeres handlinger på din hjemmeside, annoncer og dine konverteringer. 

Dog skal du være opmærksom på, at disse data er blevet sværere at tracke efter den nye iOS14-opdatering, som Apple har udgivet. Det betyder grundlæggende, at alle brugere af en Apple-enhed får muligheden for at fravælge tracking af specifikke apps, og du derved mister adgang til data fra disse brugere. Hvordan den nye Apple iOS14-annoncering påvirker Facebook og din virksomhedsside, kan du læse mere om i vores blogindlæg her.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvorvidt der er en sammenhæng mellem udfasningen af Facebook Analytics og iOS14-opdateringen. Det, vi kan konkludere, er, at Facebooks mål er at gøre Business Suite til den eneste platform, som virksomheder benytter til at administrere deres aktiviteter på tværs af Facebook, Instagram og Messenger. Derfor forventer vi også, at platformen kommer til at udvikle sig over de kommende måneder.

Har du brug for en guide til de bedste analyseværktøjer til tracking af dine sociale medier?

Har du brug for hjælp til at flytte din virksomhedsside over i det nye Business Suite, eller har du brug for gode råd til tracking af dine sociale medier?

Hos WebPuls er står vi klar til at hjælpe og rådgive dig om de forskellige værktøjer. Kontakt os på mail kontakt@webpuls.dk eller ring til os på +45 22 39 22 51.

Læs vores inspirerende indlæg her