Hvilke trends inden for SEO-content bliver vigtige i 2021?

jan 21, 2021 | Blog, Content Marketing, E-handel, Online strategi, SEO

SEO-content

Med coronapandemien over os er det vigtigt, at du som SMV’er ikke hviler på laurbærene. Det er nu, du har tid til at forbedre dit indhold på din hjemmeside, og du kan derfor med fordel kigge på, hvilke trends inden for SEO-content der bliver vigtige for content marketing 2021. Vi har fundet syv punkter, du skal være opmærksom på i det kommende år.

Vi kommer ind på søgeordsresearch, H1-overskrifter, metabeskrivelser, undertitler, interne links, alt-tekst og opbygningen af dit content. 

Lad os springe ud i det!


1. Optimér din søgeordsresearch

Lige meget hvor du kommer fra, eller hvad du laver, så skal du lave søgeordsresearch for at producere godt SEO-content. I 2021 bliver det mindst lige så vigtigt! Hvordan kan du så gøre det? 

Du bør først lave et par personaer ud fra din målgruppe. En persona er baseret på grundige undersøgelser og analyser af dine kunder, så du f.eks. ved, hvad deres interesser er. Når du har personaerne på plads, så prøv at forestille dig, hvad de mon ville søge på for at løse deres problemstilling. Eller hvilke call-to-actions ville personaerne reagere positivt på? Det er hér, du finder dine søgeord. I den forbindelse vil du nok falde over søgeord, som oplever meget konkurrence, men du skal dog stadig have dem in mente. Du kan også være heldig, at du opererer i en niche, hvor konkurrencen er lav. Ligegyldigt hvad skal du have fokus på de søgeord, som er vigtige for dig og din virksomhed.

En tendens inden for SEO-content i 2021 vil være at fokusere 80% på langtidsholdbare søgeord og de resterende 20% på populære og trendende søgeord. Langtidsholdbare søgeord er ord, forbrugere også vil søge på i fremtiden. Ligeledes kan du også fokusere på søgeord, som måske kun indbringer 10-20-30 besøgende. Det er helt fint, så længe ROI’en er god. Det er også en mulighed at fokusere på relaterede søgeord. Det gør nemlig dit content mere relevant for brugeren, og det vil derfor sende dig højere op på Google. 

Til sidst er det selvfølgelig også hamrende vigtigt, at du holder øje med dit content. Performer det? Hvis det ikke gør, skal du måske have ændret nogle ord i titlen på et blogindlæg, eller måske du skal lave noget helt nyt fra bunden.


2. Optimér dine hovedoverskrifter 

Dine hovedoverskrifter skal være H1, og der skal helst kun være én H1 på hver af dine sider. H1-overskrifter er med til at forklare søgemaskinerne og brugerne, hvad din side handler om.  Det vil derfor være en god ide at inddrage dine søgeord i H1-overskriften men uden at overdrive. Derudover bør du også placere dit søgeord i begyndelsen af din overskrift.

Vi anbefaler også, at du holder dine overskrifter korte. En tommelfingerregel er, at overskriften maksimalt må fylde 60 tegn, men Ron Lieback fra Search Engine Journal har gennem erfaring faktisk haft mere succes med overskrifter på 40-50 tegn. Ligeledes nævner han, at tal og parenteser i overskrifter ser ud til at øge din click-through-rate med henholdsvis 36% og 38%, hvilket absolut ikke er dårligt!


3. Optimér dine metabeskrivelser

Metabeskrivelsernes anbefalede længde er 150-160 tegn. Ron Liebacks har erfaring med, at det er godt med kortere meta-beskrivelser for din SEO – specielt på mobil. Han foreslår, at du dine metabeskrivelser fylder 120-130 tegn i stedet for de anbefalede 150-160. Du skal selvfølgelig stadig prøve at besvare din målgruppes problemstilling og bruge dine søgeord i metabeskrivelserne. Søgeordene bliver nemlig highlightet, når en bruger søger på dem. Så selvom søgeordene i metabeskrivelsen måske ikke har direkte effekt på din rangering, så har de stadig relevans for brugeren, og hvorvidt han/hun klikker ind på din hjemmeside.

Man kan tænke gratis reklame i forbindelse med metabeskrivelser, eftersom de er unikke for brugeren og derfor skaber bedre incitament for brugerne til at klikke sig videre. Google kan også finde på at omskrive dine metabeskrivelser, hvis du ikke matcher søgeforespørgslen, eller hvis metabeskrivelserne ikke opsummerer dit website.


4. Brug undertitler

Undertitler er en god måde at skabe struktur i dine tekster. Det giver brugeren en bedre oplevelse, da de får et overblik over indholdet. Derudover har Google også tendens til at bruge undertitler i fremhævede søgeresultater for at give brugeren et indblik i, om den artikel, Google har fundet, vil give dem svar på deres spørgsmål.

Ligesom med H1’ere er det også vigtigt, at dine H2’ere, H3’ere osv. indeholder dine søgeord og gerne mindst ét. Sørg for, at dine undertitler er korte og præcise. Underoverskrifterne skal helst ikke fylde mere end 6 ord.


5. Brug interne links

Interne links giver søgemaskinerne en forståelse af, hvorfor andre landingssider på din hjemmeside er vigtige. Det har derfor også stor betydning for din SEO. Du skal selvfølgelig ikke drukne din tekst i interne links (ligesom du ikke skal drukne din tekst i dine søgeord). Det skal komme helt naturligt, så det giver mening og værdi til brugeren. Det er vigtigt, at du kigger dine forskellige sider igennem for interne links, hvis nogle links skulle føre til en 404-side. 

Sørg for at have en stærk ankertekst, hvor du inkluderer dit søgeord. En ankertekst er den tekst på en side, som er klikbar og vil henvise til en anden side. Det er nemlig vigtigt, at du viser søgemaskinerne og brugerne, hvad du mener er relevant i forhold til dét, de allerede læser.


6. Din alt-tekst skal være unik

Alt-teksten på dine billeder skal være unik. Ellers kan Google ikke finde dit billede. Hvorfor? Fordi Google ikke kan se billeder, men kun teksten bag billederne (som er alt-teksten). Brug derfor gerne dine søgeord i alt-teksten. Unikke alt-tekster gør det også nemmere for dig at skabe et overblik over dine billeder. 

Ligeledes er det også en god idé at lave en billedtekst, så læseren får en forklaring på, hvad de ser, når de er på din side. Det giver en bedre brugeroplevelse, og det er en god mulighed for at bruge nogle af dine relaterede søgeord.


7. Opbyg din tekst 

Du skal have dine læsere i tankerne, når du opbygger dit indhold på din hjemmeside. Hvad søger de? Hvordan navigerer de på siden? Hvor lang tid bruger de? Derfor er det en god idé at skrive korte og præcise sætninger, så brugeren hurtigt kan finde, hvad de leder efter. Det betyder dog ikke, at dit indhold som helhed ikke må være langt. Længden på dine tekster varierer, alt efter hvilke sider du skal skrive til. Faktisk skal kategori- og produktsider gerne indeholde mindst 500 ord, mens blogindlæg gerne må komme op over 1200.

Derudover skal du ikke kaste om dig med dine søgeord. Brug dem naturligt. Google og Bing kan sagtens regne ud, når folk prøver at indsætte så mange søgeord som muligt. Det hedder keyword stuffing og bliver straffet af søgemaskinerne. Det kan også være en god idé at bruge fed og/eller kursiv i dine tekster, da det understreger vigtighed, hvilket søgemaskinerne lægger mærke til. Af samme grund er punktform også godt at bruge, hvis det giver mening i din tekst. 


Er SEO-content en uoverskuelig opgave? 

Vi håber, at du kunne bruge nogle af punkterne herover. SEO er en jungle, der kan være svær at finde rundt i, men det handler om at prøve sig frem og teste forskellige ting af, så man har noget at sammenligne med.

Er SEO-content alligevel en for stor mundfuld for dig, eller har du brug for sparring i content marketing? Hos WebPuls kan vi hjælpe dig på rette vej. Send os en mail til kontakt@webpuls.dk, eller ring til 22 39 22 51 og hør, hvordan vi kan hjælpe dig.

Læs vores inspirerende indlæg her