Hvordan optimerer jeg Google My Business?

feb 9, 2021 | Blog, Google My Business

Webpuls Google My Business 1

Google My Business er nemlig et gratis værktøj fra Google – ja du læste helt rigitgt, gratis værktøj – som kan hjælpe din forretning med at forbedre din online tilstedeværelse. Du kan tænke Google My Business som din virksomhedsprofil på Google, hvilket gør det vigtigt at optimere din GMB. Har din virksomhed en Google My Business? Hvis ikke, så er det på tide at stille kaffekoppen fra dig og læse med her. 

Hvad er Google My Business?

Google My Business er ofte det allerførste, personer ser, når de søger på Google. Oplysninger om din virksomhed vil blive vist i Googles søgeresultater i en boks og i Google Maps ved søgninger, som er relevant i henhold til din virksomhed. Derfor er det et vigtigt kommunikationsværktøj for dig til at nå dine kunder. Den giver øget synlighed på Google, skaber troværdighed for din virksomhed, og gør det nemt for dine potentielle kunder at finde dig, fremfor dine konkurrenter.

Tænk på Google My Business som en digital telefonbog. Det er din virksomhedsprofil på Google, og det betyder, at den skal stå knivskarpt med opdaterede informationer. En Google My Business-profil med forældede oplysninger kan virke utroværdig eller uprofessionel overfor brugeren. Der er ikke noget mere irriterende end at ringe op til et nummer, der ikke er i brug længere. Er oplysningerne på din Google My Business forældede, vil brugeren sandsynligvis gå videre til den næste på listen, og du mister en potentiel kunde.

Googles lokale søgeresultater vises, når brugeren søger efter en ydelse, et produkt, eller en type virksomhed i et bestemt geografisk område. Det betyder, at din Google My Business vil dukke op i søgeresultaterne, når en bruger søger på dine ydelser i dit nærområde. Hvis du ikke har en Google My Business, så dukker du ikke op, når der søges efter dine ydelser eller produkter i dit nærområde.

Google My Business i Googles søgeresultat

Søger du eksempelvis på Google efter “WebPuls”, dukker vores Google My Business op blandt de organiske søgeresultater. Vores Google My Business viser alle de oplysninger, som kan være relevant for potentielle kunder. Udover vores adresse, åbningstider, telefonnummer og hjemmeside, giver vi også brugerne mulighed for at chatte med os gennem “Spørgsmål og svar”-funktionen, samt at læse og skrive anmeldelser.

Vi viser også vores seneste blogindlæg, så brugeren kan læse om nyeste trends eller opdateringer inden for den digitale verden. Denne funktion er særlig god til virksomheder, der sælger fysiske produkter, da de kan vise produkterne med priser og yderligere oplysninger.

Uanset om du har en fysisk butik eller en webshop, så skal det kræve så få klik som muligt for kunden at gøre et køb. Din hjemmeside skal derfor vises på din Google My Business, så brugeren let kan tilgå flere informationer om din virksomhed og dine produkter.

WebPuls Google My Business

Øg dine chancer for at blive kontaktet med Google My Business

Med en Google My Business øger du din online tilstedeværelse og bliver mere synlig overfor potentielle kunder, hvilket er en af fordelene ved at have en Google My Business. Når du har en Google My Business, så hjælper det Google til at forstå, hvad din virksomhed står for. Jo flere informationer du kan give til Google om din virksomhed, jo større vil chancen også være for, at din virksomhed vil blive vist i flere søgninger. En hovedregel er, at gøre det så nemt for brugeren at komme i kontakt med dig som muligt. Du bør som minimum, tilføje informationer, såsom:

  • Virksomhedsnavn
  • Forretningstype
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Billeder og logo
  • Link til website
  • Åbningstider
  • Rutevejledning
  • Anmeldelser

Det øger dine chancer markant for, at brugeren kontakter dig. Når en potentiel kunde søger på dig, vil de kunne læse og se informationer om dig på Google, uden at de behøver at skulle igennem en masse sider på din hjemmeside. Med Google My Business vil der også være en større sandsynlighed for, at din virksomhed dukker op, hvis en bruger søger på en ydelse i det område du befinder dig. Brug gerne alle de ressourcer som Google My Business tilbyder i det omfang, det er muligt, da det er med til at give brugerne tilstrækkelige informationer om din virksomhed. 

Optimeringsforslag til din Google My Business

Det er let at ændre dine oplysninger i Google My Business og holde den opdateret. Det skaber goodwill hos kunderne, at dine oplysninger er korrekte, så de ikke bliver mødt af en lukket dør.

Forretningsoplysninger

Tjek altid dine forretningsoplysninger gennem for at se om de er retvisende. Hvis der skulle ske ændringer, så husk at ændre det i GMB.

  • Åbningstider: Dine åbningstider skal passe med de reelle åbningstider. Sørg for at opdatere højtider, ferier og andre tidspunkter, hvis du har udvidede åbningstider.
  • Beskrivelse: Sørg også for at have en informerende beskrivelse om din virksomhed. Du kan her tilføje noget om jeres ydelser, historie og hvad der gør netop jeres virksomhed til noget særligt.
  • Svar på kundeanmeldelser: Husk at svare på de kundeanmeldelser du får, da det viser at du som virksomhed, værdsætter feedback. Derudover vægter Google en virksomhed med mange anmeldelser, højt. Se derfor om du kan sende et link ud til dine brugere, så de kan give dig en anmeldelse med på vejen.
  • Information om COVID-19: Hvis din virksomhed er påvirket af COVID-19, og noget fungerer anderledes end normalt, kan du opdatere om dette på din profil.
  • Fotos: Tilføj billeder for at vise dine varer og tjenester, eller for at fortælle historien bag din virksomhed. Billeder kan også være med til at vise brugerne, at du tilbyder det, som de søger efter.

Tilføj Opslag

Du kan i Google My Business oprette opslag om tilbud, nyheder, produkter og events. Disse opslag vil blive postet direkte til Google, og dette hjælper til at opretholde din tilstedeværelse på Google. Det kan sammenlignes lidt med opslag på de sociale medier. Når du opretter opslag, sender det positive rangeringssignaler til Google. Husk dog kun at poste relevante opslag, og ikke kun for at sende signaler til Google. Du kan i disse opslag også tilføje call to action (CTA) knapper i hvert indlæg, hvilket øger chancen for, at brugerne klikker ind på din side.

 

Vil du have hjælp til at opsætte en værdiskabende Google My Business?

Har du brug for hjælp til at opsætte en Google My Business, eller ønsker du en gennemgang af din Google My Business samt rådgivning og sparing til optimeringsmuligheder? Hos WebPuls kan vi netop hjælpe dig med dette. Ring til os på tlf.: +45 22 39 22 51 eller send os en mail på kontakt@webpuls.dk.

 

Læs vores inspirerende indlæg her