Hvordan virker algoritmen bag Instagram?

jun 30, 2021 | Blog, Instagram, Online strategi, Sociale medier

Hvordan virker algoritmen bag Instagram

Rækkefølgen, på de billeder du ser på instagram, er ikke tilfældig. Faktisk langt fra. Hver gang du åbner Instagram appen, arbejder deres algoritme på højtryk for at finde ud af, hvordan dit feed skal planlægges, så du bruger mest muligt tid på appen. 

Tilbage i 2016 ændrede Instagram deres feed til ikke længere udelukkende at vise opslag efter kronologisk rækkefølge. Siden dengang har det været forholdsvis uigennemskueligt at forstå, hvordan Instagram vælger, hvilke posts du skal eksponeres for og i hvilken rækkefølge. 

De 6 nøglefaktorer 

Ingen, udover Instagram selv, kender reelt til de mange forskellige algoritmer, der bliver benyttet. Sidste gang, Instagram delte noget reelt omkring deres algoritme, var tilbage i 2018, og selvom deres algoritme hele tiden lærer og bliver klogere, er den stadig bygget op af nogle af de samme værdier. Algoritmen kan skæres ned til 6 nøglefaktorer, som alle er med til at bestemme, hvordan dine kunders feed ser ud, og hvilke opslag der bliver placeret hvor. 

Vi har herunder opsat en guide, som kort forklarer dig essensen af de seks punkter, som Instagram benytter:

1. Interesse: Hvor stor interesse du sandsynligvis har for et post

Instagram prøver hele tiden at vise dig de opslag, som de mener er i din interesse. Altså prøver Instagram, på baggrund af dine interaktioner med tidligere lignende opslag, at beregne, hvor interesseret du vil være i det nye opslag. 

2. Tid: Hvor ofte der bliver postet

Selvom Instagram for længst er gået væk fra at vise dit feed i 100% kronologisk rækkefølge, spiller tiden stadig en rolle. Algoritmen sorterer nemlig kun i de opslag, som er blevet postet siden sidste gang, du havde appen åben.

3. Relationer: Hvilke profiler du ofte interagerer med

Instagram prioriterer altid posts fra profiler, som du før har interageret med. Jo bedre en relation Instagram kan se mellem dig og en anden profil, jo højere bliver jeres posts placeret i hinandens feed. Derfor skal du altid arbejde efter at skabe relevant content, som dine følgere gerne vil interagere med, således at dit næste post har højere prioritet i deres feed.

4. Hyppighed: Hvor ofte du åbner appen

Hver gang du åbner Instagram appen, arbejder deres algoritme på at vise dig det bedste content, som er blevet postet siden dit sidste besøg. Placeringen af billederne kan derfor afhænge af, hvor ofte du åbner appen.

5. Følgere: Flere følgere, mere content

Jo flere konti du følger, jo mere content er der at vælge imellem for Instagram. Hvis du følger mange forskellige konti men ikke specielt ofte kigger på dit feed, vil mange opslag sandsynligvis slet ikke blive vist, da de gamle billeder hele tiden vil blive “slået” af nye, mere aktuelle billeder. 

6. Brug: Hvor længe du benytter appen 

Jo mere tid du bruger på Instagram, jo dybere graver de efter nye posts at vise i dit feed. Kommer du helt i bund af dit feed, modtager du en besked om, at du nu er helt “ajourført”. Fortsætter du med at scrolle videre, vil Instagram herefter vise dig opslag fra brugere, som du endnu ikke følger, men som de, på baggrund af de informationer Instagram har om dig, mener, at du kunne have interesse for. 

Disse 6 nøglefaktorer er altså et udtryk for, hvordan Instagram, på baggrund af brugerens interaktioner, udvælger rækkefølgen på brugerens feed. Det kan være svært direkte at påvirke disse faktorer, men de er dog alligevel gode at have i baghovedet, når du planlægger din overordnede Instagram strategi.

Har du brug for hjælp til at udføre en digital strategi på Instagram? 

Er du aktiv på Instagram, eller ønsker du at være det med henblik på at opnå dine mål inden for digital strategi? Så er du velkommen til at kontakte WebPuls til en sparring. Da vi ser en voldsom stigning i brugen af Instagram, udvikler vi løbende vores kompetencer inden for platformen, og vi holder os hele tiden opdateret omkring nye funktioner og trends. 

Vi er eksperter inden for alt, der vedrører online marketing. Kontakt os på vores mail: kontakt@webpuls.dk eller ring gerne til os på +45 22 39 22 51.

Læs vores inspirerende indlæg her