%

Dit afsnit går her

Sådan styrker sociale medier din digitale markedsføring

jan 26, 2021 | Blog, Online strategi, Sociale medier

Konverteringsoptimering for webshops

Sociale medier har i lang tid været en essentiel markedsføringskanal. Kunderne er allerede på platformene, og så er det en billig og effektiv måde at styrke din digitale markedsføring. De seneste år er antallet af brugere på sociale medier steget eksplosivt, og det fortsætter. At have en Facebook-profil er i dag lige så almindeligt som at have en e-mail. Det er fantastisk for dig, der gerne vil nå ud til nye kunder, men med så mange muligheder kan det også være en udfordring.

Sociale medier er overalt – hver eneste dag skaber mennesker fra hele verden forbindelse til hinanden på tværs af medier. I en undersøgelse fra 2020 vurderes det, at 77% af internetbrugerne i Danmark i 2019 bruger Facebook på daglig basis. Hvad der startede som en platform, hvor folk kunne opbygge fællesskaber, er i dag en gigantisk online platform, der også tæller tjenester som Instagram, Messenger og WhatsApp. Den enorme popularitet gør Facebook til favorit-platformen i digital markedsføring. Facebook vurderer, at de har over 200 millioner aktive virksomheder samlet på Facebook, Instagram og WhatsApp.

For dig, der gerne vil styrke din digitale markedsføring, er dette fantastisk nyt. Sociale medier er genialt af flere grunde, som vi vil gennemgå her. Læs med og lær, hvordan du bruger de sociale medier i din virksomhed.


Hvorfor skal jeg bruge sociale medier i min markedsføring? 

Der er flere gode grunde til at bruge sociale medier i din digitale markedsføring. Nogle af de vigtigste punkter er:

  • Et stort publikum: Din virksomhed har potentiale til at få opmærksomhed fra folk over hele verden. Facebooks platforme estimeres nemlig til at have over 2 milliarder aktive brugere hver eneste dag.
  • Øget synlighed for små og mellemstore virksomheder: Facebook er ikke kun for de store virksomheder. Tværtimod er Facebook en genial platform til dig, der gerne vil opbygge kunderelationer og øge trafikken til din hjemmeside.
  • Et indblik i kundernes online adfærd: Du møder dine kunder på deres hjemmebane. Og via værktøjer som f.eks. Business Manager kan de sociale medier levere data og indblik, som kan hjælpe dig med at nå målene for din virksomhed.
  • Økonomi: En stor del af sociale medier er gratis – selv for virksomheder. Hvis du gerne vil nå endnu længere ud, kan du også købe dig til effektive annoncer, der øger din synlighed online.

Hvordan kan jeg bruge sociale medier i min markedsføring?

Som du kan læse, er der mange muligheder for, hvordan du kan bruge sociale medier i din markedsføring. Derfor er det en god idé at sætte nogle mål for, hvad du gerne vil opnå, så du kan sætte fokus på dette i din strategi. Har du en helt nyopstartet forretning, kan dit mål være at bruge sociale medier til at øge kendskabet til virksomheden. Har du omvendt været på banen i mange år, kan et andet mål være at styrke relationen til kunderne. 

Her får du et par tips til, hvordan du kan bruge de sociale medier i din markedsføring:


Opbyg et fællesskab

Når det kommer til interaktion, er sociale medier en klar topscorer. Med muligheder for at synes godt om, kommentere og dele opslag, opfordrer de fleste platforme til et samspil mellem både virksomheden og kunderne. Du kan derfor bruge dine sociale medier til at opbygge og uddybe kunderelationer.

  • Hold dine kunder opdateret med nyheder og historier fra din virksomhed – det giver et personligt præg, og gør din virksomhed mere menneskelig.
  • Når dine kunder kommenterer på dine opslag, så husk at besvare dem – så er dialogen i gang, og du opbygger en bedre relation.
  • Tilbyd kundeservice via Messenger. Det er hurtigt og nemt at gå til for dine kunder, da de allerede kender formatet fra deres hverdag.

Brug virksomhedsværktøjer

På de fleste platforme er det gratis at oprette en profil. Så selvom du er en virksomhed, behøver du ikke betale ekstra for at være med på Facebook og Instagram. Du kan derfor oprette begivenheder, administrere aftaler og sælge dine produkter direkte på din side, uden at det koster dig en krone.

Hvis du har økonomien til det, og du gerne vil bruge lidt ekstra penge på at nå længere ud, kan du med fordel kigge nærmere på annoncering på Facebook og Instagram. Her kan du betale dig til annoncer, som rammer lige præcis den målgruppe, du gerne vil nå.

  • Tag designet fra din hjemmeside med over på de sociale medier. På både Facebook, Instagram og YouTube kan du f.eks. tilføje bannere og logoer til din side.
  • Nå ud til flere kunder via boostede opslag.

Forstå dine kunder

Som i stort set alt markedsføring gælder det om at forstå dine kunder. Når du har en virksomhedsside på f.eks. Facebook, kan du bruge Business Manager til at lære mere om kunderne og deres online adfærd. Det kan hjælpe dig til at finde ud af, hvilket indhold dine kunder synes er spændende. Det kan også hjælpe dig til at planlægge dine fremtidige opslag med henblik på at holde kunderne engagerede.

  • Post gerne forskellige opslag (f.eks. tekst, billeder og video), og brug de forskellige værktøjer som “stories”, begivenheder og grupper, etc. 
  • Tænk over, hvilke virksomheder du selv følger, og hvilket indhold du selv finder interessant. Så er du godt på vej.

Kort sagt kan du betragte dine sociale medier som dit digitale butiksvindue. Hvis dine kunder kan lide, hvad de ser, kigger de indenfor.


Hvilke sociale medier skal jeg bruge i min markedsføring?

I dag findes der utallige sociale medier. Men før du opretter en profil på samtlige platforme, bør du gøre dig nogle tanker om, hvilke mål du gerne vil nå med din markedsføring. De mange forskellige platforme, tiltrækker nemlig forskelligt publikum.

Danskere med en profil på sociale medier i 2019 (%)

Sociale medier

Kilde: Mediernes udvikling

Derfor er det vigtigt at fokusere på, hvem din målgruppe er, og hvilket produkt du sælger. Du kan sammenligne det med at være manager for et sportshold. Dine spillere (dit produkt) skal finde den bedste plads (platform) at spille på. Før du sender dem ud på den digitale grønsvær, må du først have en plan for spillet. 

Eksempelvis er YouTube den bedste platform til video, og i 2019 havde 37% af danskerne en profil på YouTube. Så hvis du bruger meget video i din markedsføring, er det oplagt at drible derover. Er du ret vild med direkte shopping-funktionerne hos f.eks. Instagram eller Facebook, er det her du skal oprette en profil. I 2019 var der 40% af danskerne, som havde en profil på Instagram, og 77% af danskerne havde en profil på Facebook. Er din målgruppe primært unge, kan du tage et kig på den relativt nye spiller på banen: TikTok. Denne platform er lige for tiden utroligt populær hos teenagere.

Det ene udelukker dog ikke det andet. Du kan sagtens være på flere sociale medier på samme tid. Faktisk kan det være en fordel at brede dig ud, så du optræder flere steder online. Det vigtigste er, at du holder dine kanaler opdateret. Det er bedre at fokusere på 1-2 platforme og opdatere dem med spændende og relevant indhold end at tabe halvdelen af dine kanaler i svinget.

Vil du lære mere om, hvordan vi arbejder med annoncer på SoMe?

WebPuls er specialister i annoncering på de sociale medier. Du kan derfor læse mere om, hvordan vi gør på Facebook og Instagram

Synes du stadig, det er lidt forvirrende, og vil du gerne have hjælp til annoncering? Eller har du helt tjek på de sociale medier men ønsker at lære lidt ekstra, så du kan nå ud til endnu flere kunder? Så kontakt os på mail kontakt@webpuls.dk eller ring til 22 39 22 51. Lad os tage en snak, så du kan blive klogere på, hvordan din virksomhed kan blive endnu mere synlig på de sociale medier. 

Læs vores inspirerende indlæg her