fbpx

Du har fået koblet Google Analytics til din hjemmeside, opsat sporing på dine konverteringer, og annonceringen er sat i gang. Nu er det bare at vente, så strømmer kliks, konveringer og salg ind. Eller hvad? Og hvor kommer dit salg egentlig fra? 

 

Google og Facebook bruger forskellige modeller til at fortælle dig, hvor dine kunder og salg stammer fra. Derfor kan der også være variationer, når du ser på, hvilken platform der tildeles æren for at have skabt salget.

 

Kundens rejse til din forretning

En kunde søger efter det produkt, som du sælger, men der kan være mange veje og grunde til, at kunden finder frem til netop din forretning. Det kan være, at kunden ser en af dine annoncer, det kan være, at kunden har set dig på de sociale medier, er en tidligere kunde, har fået dig anbefalet, eller det kan være noget helt 5.
Når denne kunde ender med at blive din kunde, kan det jo også være, at kunden faktisk først har set dig på de sociale medier, for herefter at støde på en af dine Google annoncer, for til sidst at gå direkte ind på din hjemmeside og bestille et produkt. Så hvilket af disse klik har skabt salget? Det er nemlig ikke altid nok at tildele det sidste klik på kundens rejse hele æren for salget eller konverteringen.
Kundens rejse til din forretning er ofte en del længere end blot et enkelt klik. Du bør derfor kigge på hele den rejse, som din kunde er på, for at kunne vurdere, hvilke kanaler der bidrager mest til din omsætning, og om dine annoncekroner er disponeret rigtigt. 

Det er vigtigt at være opmærksom på, at Google som standard tildeler det sidste klik af kundens rejse 100% af værdien for salget eller konverteringen. 

 

Hvordan fordeler Google værdien af dit salg?

De fleste regner med, at de finder et retvisende billede af, hvor deres kunder kommer fra gennem Google Analytics, men er det retvisende for din virksomhed, kun at se på, hvor det sidste klik, der førte til salget eller konverteringen, kom fra? Eller kunne der være andre step undervejs, der havde lige så stor betydning for, at det var netop din virksomhed, der endte med at vinde salget?

Det er i Google Analytics muligt at vælge mellem 7 forskellige modeller, der fordeler værdien af salget på forskellig vis. 

 

Sidste interaktion
Denne model giver hele værdien af konverteringen til den sidste interaktion. Dermed også kaldet sidste klik/interaktion. Det er altså denne model, der er standard i Google Analytics. 

Sidste ikke-direkte klik
Denne model udelukker det direkte klik, hvis det var det sidste inden konverteringen fandt sted og tildeler alt værdi, til den kanal der kom lige inden det direkte klik. 

Sidste Google Ads-klik
Her giver Google alt værdi til den Google Ads annonce, som fik det sidste klik inden salget eller konverteringen. 

Første interaktion
I denne model, er det den første interaktion, der bliver tildelt alt værdi for salget. Man kan derfor også kalde denne model for første klik.  

Lineær
Denne model, er der mange der mener, er den rigtig model at benytte. Dette vil det også være i mange tilfælde, hvis altså du mener, at alle step i rejsen er lige vigtige for din virksomhed. Modellen fordeler nemlig værdien ligeligt mellem alle interaktionerne undervejs.  

Henfaldstid
Henfaldstid betyder, at modellen fordeler værdien af salget eller konverteringen efter hvornår interaktionen er foretaget. Det betyder, at de interaktioner der tidsmæssigt ligger tættest på salget eller konverteringen, får mest værdi og dem der ligger længst fra tildeles mindst værdi.  

Positionsbaseret
Denne model tildeler værdi, efter hvilken position den enkelte interaktion har.
Den første og den sidste interaktion får hver 40% af værdien og de resterende 20% deles ligeligt mellem de derimellem liggende interaktioner. 

 

Valg tilskrivningsmodellen ud fra strategiske overvejser

For at få det rigtige og mest retvisende resultat om, hvilke kanaler og interaktioner, der giver den største værdi til dit salg og konverteringer, er det altså vigtigt, at du kigger på den rigtige tilskrivningsmodel for din virksomhed. Dette med henblik på, at du kan lægge den helt rigtige strategi for din virksomheds online markedsføring, og hvor dine annoncekroner skaber den bedste ROI for dig. 

 

Skal vi hjælpe dig med at analysere, hvor dine kunder kommer fra?

Så send os en mail på [email protected] eller ring til os på 20 33 15 22, så tager vi en snak om dine muligheder.  

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe

Modtag de seneste tendenser inden for online forretning!

Tilmeld vores nyhedsbrev og modtag nyheder og opdateringer inden for digital marketing og online forretning.

Samtykke

Du er nu tilmeldt, tak for det ;-)