fbpx

 

I dette blogindlæg kan du blive klogere på, hvad BERT algoritmen er, hvordan den virker og hvad den betyder for dine søgninger.

 

Google har udmeldt, at den seneste mest betydningsfulde søgningsopdatering er implementeringen af den såkaldte BERT algoritme, som har til formål at give søgemaskinen en bedre forståelse af, hvad brugernes hensigt bag deres søgninger og spørgsmål er. Den bedre forståelse vil i sidste ende kunne give mere relevante søgeresultater for brugerne på Google. Google siger, at BERT algoritmen vil have indflydelse på ca. 10 % af søgeresultaterne, hvilket betyder, at det er sandsynligt, at den kan have en indflydelse på dit brands organiske synlighed og hjemmeside trafik.

Hvad er BERT algoritmen?

BERT, som står for Bidirectional Encoder Representations from Transformers, er et neuralt netværk baseret på teknikker fra “natural language processing pre-training”, hvilket på godt dansk betyder, at algoritmen bliver brugt af Google til bedre at kunne skelne mellem ords kontekst i Google-søgninger.
For eksempel på engelsk i fraserne “nine to five” og “a quarter to five” har ordet “to” to forskellige betydninger, hvilket sikkert er åbenlyst for mennesker, men ikke for søgemaskiner. BERT algoritmen er designet til at skelne mellem sådan nuancer for at kunne facilitere mere relevante resultater.

 

Hvad er “Natural Language Processing”?

Termet, som stammer fra det engelske “natural language processing” (NLP), referer til den del af kunstig intelligens, som arbejder med lingvistik, hvor formålet er at gøre computere i stand til at forstå måden mennesker naturligt kommunikerer med hinanden.
Eksempler på udviklinger, som er blevet gjort mulig af NLP, er ting som chatbots, social listening værktøjer og ordforslag, når du skriver på din smarttelefon.
NLP i sig selv er ikke en ny feature for søgemaskiner, men BERT algoritmen repræsenterer en udvikling inden for NLP gennem bidirektional træning. Hvad bidirektional træning betyder, kommer vi mere ind på nedenfor.

 

Hvordan virker BERT algoritmen?

Gennembruddet ved BERT består i algoritmens evne til at træne sprogmodeller baseret på hele kombinationen af ord i en sætning eller forespørgelse frem for den traditionelle måde, hvor forståelsen af sætningen opstår ud fra en læsning af en ordnet række af ord (venstre-mod-højre eller kombineret venstre-mod-højre og højre-mod-venstre). BERT tillader sprogmodellen at lære ordets kontekst baseret på de omliggende ord i stedet for de ord, som kommer direkte før eller bagefter.

I den traditionelle læringsproces ville ordet “bank” på engelsk for eksempel uden kontekst have den samme repræsentation i søgningerne “bank account” og “bank of the river”. Kontekstuelle modeller vil i stedet generere en repræsentation af hvert ord, som er baseret på det andet ord i sætningen.
For eksempel i sætningen “ I accessed the bank account” ville en unidirektional kontekstuel model repræsentere “bank” baseret på “ I accessed the” men ikke ordet “account”. Her ville BERT algoritmen i stedet repræsentere ordet “bank” ved både at bruge dens forige og efterfølgende kontekst, i dette tilfælde “I accessed the ….. account”.

Google har vist mange eksempler på, hvordan BERT algoritmen kan influere søgeresultater. Et af eksemplerne fra Google viser, at forespørgslen “math practice books for adults” tidligere gav resultater for 6.- 8. klasse matematikbøger i toppen af de organiske resultater. Nu med BERT algoritmen, viser Google en bog med titlen “math for grownups” i toppen af resultaterne. Dette eksempel er et tegn på den nye forståelse Google har opnået ved BERT algoritmen. Søgeresultatet viser også, at resultatet med 6.- 8. klasse matematikbøger ikke bliver fjernet, men de voksen-relaterede resultater bliver vurderet som værende mere relevant i forhold til brugerens hensigt med søgningen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Kilde: Google

Skal man så til at optimere efter BERT algoritmen nu?

Efter implementeringen af BERT algoritmen anbefaler Google i forhold til rangering af søgeresultater, at man stadig har fokus på brugeren og laver indhold, som tilfredsstiller deres hensigt med søgningen. Siden BERT er designet til at fortolke den hensigt, giver det også mening at give brugeren, hvad de søger efter.

“Optimering” betyder nu, at du kan fokusere mere på en tekst med god og klar skrift i stedet for at skulle gå på kompromis mellem at skabe indhold for din målgruppe og den korrekte lineære formulering, der belønnes af søgemaskinerne.

Har du brug for sparring omkring annoncering på Google? Eller vil du have hjælp med din online markedsføring? Så ring til os på telefon: 22 39 22 51 eller send en mail til [email protected].

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe

Modtag de seneste tendenser inden for online forretning!

Tilmeld vores nyhedsbrev og modtag nyheder og opdateringer inden for digital marketing og online forretning.

Jeg accepterer WebPuls’s Privacy Policy ved tilmelding af nyhedsbrev Privatlivspoilitik

Du er nu tilmeldt, tak for det ;-)