fbpx

E-mail marketing har en imponerende ROI, hvis det gøres rigtigt. Derfor er denne form for marketing en god ide for virksomhed at inkorporere i marketingstrategien. Dog er der mange, som begår små fejl, som i sidste ende kan have store konsekvenser for succesen af e-mail kampagnerne.

Derfor vil vi i dette blogindlæg vise dig, hvilke fejl du specielt skal undgå og lave, når det handler om e-mail marketing.

1. Problemer med at overholde lovgivningen 

Noget af det første du skal sikre dig, når du laver e-mail marketing, er at du overholder lovgivningen. Du skal sørge for, at du har tilladelse til at sende modtageren e-mails, før du kan sende salgsfremmende indhold. Glem aldrig at følge denne regel, for det kan resultere i dyre bøder, som kan have alvorlige konsekvenser for din virksomheds økonomiske situation. Det vil vi naturligvis gerne hjælpe dig med.

Hvis du er i tvivl om, hvad lovgivningen siger om e-mail marketing, kan du læse markedsføringsloven her.

2. Overhypede emnelinjer

Du har aldrig set noget som det her” eller “breaking news”.

Dette er statements, som er overhypede og spiller på det sensationelle. Dette kan selvfølgelig have en positiv effekt, hvis indholdet af din e-mail kan imødekomme den forventning, som statementet opbygger hos modtageren. Hvis ikke, så drop det. Hvis dette misbruges, vil modtagerens tillid til dig falde, og det kan betyde, at modtageren ikke åbner dine mails eller smider dem i spam. Vær konsekvent med, at din overskrift passer til dit indhold, ellers vil du tabe abonnementer på ingen tid.

Så hvad er vigtigst? En god click-through rate eller din virksomheds integritet?

3. Brug af adresse eller navn, som er “no reply”

Når abonnenten modtager en e-mail som er “no reply” sender det modtageren et signal om, at denne email er sendt af en robot, og derfor er generisk. Folk er generelt mere tilbøjelige til at synes om noget, hvis det er personligt. For hvem har lyst til at kommunikere med en robot? Herudover sender det også abonnenten et signal om, at de ikke skal/kan kommunikere med din virksomhed. Her mister du en god mulighed for at skabe engagement og loyalitet blandt dine kunder.
Derfor: Gør dig tilgængelig for dine kunder, og giv dem en følelse af, at de betyder noget.

4. E-mailen tilbyder intet

Dette er simpelt. Lad vær med at sende dine abonnenter noget, som de ikke har behov for eller får værdi ud af. Skab et behov i dine e-mails, så dine abonnenter har lyst til at læse dem og muligvis købe dine services eller produkter. Ellers er meningen med e-mailen jo ikke eksisterende.

5. Brug af for mange Call to Actions (CTA’er)

Nogle markedsføringsfolk prøver at opnå for mange ting i en e-mail ved, at modtageren aktivt skal gøre mange ting. Brug af for mange CTA’er i en e-mail kan være meget overvældende for læseren. Derfor er det vigtigt, at sætte sig et klart mål per e-mail og fokusere på det. Herefter kan du lave en kreativ Call to Action, som dine læsere nemt kan følge.

6. Manglende “personlighed”

En af de mange mulige grunde til, at en abonnent har valgt at tilmelde sig, er vedkommende synes om, hvad du/din virksomhed er og står for. Din virksomheds personlighed bidrager til, at du selv og virksomheden skiller sig ud. Lad derfor dine særlige kvaliteter reflektere i dine e-mails. Skab ikke indhold, som får dig til at lyde generisk, men lad dit brands personlighed skinne igennem.

En uoverskuelig opgave?

Hvis du har brug for sparring eller hjælp til at komme i gang med e-mail marketing, så er du meget velkommen til at tage en snak med en af vores konsulenter. Skriv til os på kontakt@webpuls.dk eller ring på tlf. 24 85 36 94

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe