Facebook har for nylig offentliggjort fem punkter eller taktikker, der kan tage din Facebook annoncering til det næste niveau og skabe de bedst mulige CPA’er (omkostninger pr. salg).
Overordnet set, handler det om at mindske det manuelle arbejde og lade Facebook-algoritmen bære mere af læsset, når du laver annoncer.
Man kan sagtens kun gøre brug af nogle af punkterne, men Facebook anbefaler, at man benytter sig af alle fem best practises for at udnytte automatiseringsmulighederne bedst muligt og dermed skabe bedre annoncer og spare tid.
I de følgende afsnit gennemgår vi punkterne – én efter én.
1. Automatisk avanceret matching
Med automatiseret avanceret matching kan du øge din målgruppestørrelse, og opnå en mere præcis forståelse for, hvordan dine ads skaber konverteringer på dit website. Funktionen går ud på, at Facebook tager det data, du samler om dine brugere, på dit website (eksempelvis: email-adresser). Facebook bruger så det data til at matche folk på Facebook. På denne måde hjælper Facebook dig med at ramme den målgruppe, der er mest relevant for dig, og som har højere chance for at skabe konverteringer.
Du slår funktionen til under Event manager -> Settings -> details. Her kan du også vælge, hvilke oplysninger om dine brugere, Facebook skal bruge. Automatisk avanceret matching er selvfølgelig designet til ikke at hente følsom data fra dine brugere, såsom kodeord, sundhedsmæssig eller finansiel data.
2. Simplificeret account-struktur
Nummer to punkt i Power5, omhandler en mere simpel account-struktur, hvilket gør, at Facebook-algoritmen bedre kan vurdere, hvilke annoncer og annoncesæt, der klarer sig godt.
Hvis du, eksempelvis, har flere annoncesæt for at finde ud af, hvilke der klarer sig bedst, begrænser du faktisk Facebook-algoritmens potentiale. Saml i stedet dine annoncesæt efter, hvilket mål du har (eksempelvis: konverteringer), og lad algoritmen optimere på annoncerne i stedet for dig selv. Du sparer både tid, samt opnår et bedre resultat, da algoritmen er ekstrem datatung og præcis.
Algoritmen tester dermed dine annoncer for, hvilke egenskaber og placeringer, der skaber størst værdi for dig og optimerer dermed dit budget mod disse annoncer.
3. Kampagne budgetoptimering
Ved at oprette dine annoncesæt under en kampagne, kan algoritmen beregne, hvilke annoncesæt der skaber størst værdi og dermed bruge budgettet på disse annoncesæt, fremfor dem, der ikke performer lige så godt.
Hvis du manuelt sidder og undersøger, hvilke annoncesæt der performer bedst, spilder du dyrebar tid, du i stedet kunne have brugt på content til dine annoncer.
Ved at sætte et centralt kampagnebudget til at optimere over alle annoncesættene, lader du algoritmen gøre arbejdet, og du sikrer dermed, at dine penge bruges bedst muligt.
Se illustrationen til højre, hvor Facebook forklarer fordelen ved kampagne-budgetoptimering.

4. Automatiske placeringer
Placeringer er de steder, hvor dine annoncer kan blive vist, når du annoncerer gennem Facebook. Disse er henholdsvis Facebook, Instagram, Audience Network og Messenger. Hertil hører en masse valgmuligheder, eksempelvis, om din annonce på Instagram skal vises i feedet eller i stories, eller om din annonce i Audience Netværket skal være en bannerannonce eller en in-stream video.
Med automatiske placeringer beregner algoritmen, hvilke placeringer der skaber størst værdi for dig og kører dermed kun dine annoncer på disse placeringer.
Du har måske siddet og tænkt, at du har noget lækkert visuelt indhold, du “tror”, vil annoncere godt på Instagram. Faktum kan dog være, at en anden placering vil skabe større værdi for dig. Pointen er, at automatiske placeringer er skabt ud fra algoritmens enorme mængder af data og er derfor enormt præcis. Så lad maskinen gøre arbejdet for dig.
5. Dynamiske ads
Med dynamiske ads lader du Facebook vise de rigtige produkter og annoncer til folk, der har vist interesse for dem tidligere. De kan, eksempelvis, have vist interesse på dit website, i din app eller andre steder på internettet.
Ved at uploade dit produktkatalog tester algoritmen, hvilke produkter og annoncer, der skal vises, samt for hvilke personer, de skal vises for. Du sikrer dermed, at din målgruppe får de annoncer, der bedst passer til dem, samtidig med, at du selv sparer en masse tid.
Læs Facebooks beskrivelse af Power5 her.
Har du brug for sparring til, hvordan du bedst kan sætte dine Facebook annoncer op?
Hvis Power5 og generelt Facebook annoncering har fanget din interesse, men du stadig er i tvivl om, hvordan du skal starte, så er du velkommen til at kontakte WebPuls på mailadressen kontakt@webpuls.dk. Vi investerer og hjælper din forretning til at blive optimeret i onlineuniverset.