Fra den 30. april, 2019, fjernes relevansscoren samt 6 andre måleparametre.
Facebooks relevansscore indikerer, hvor relevant din annonce er for folk i målgruppen i forhold til andre annoncer, der er målrettet mod samme målgruppe.
Facebook udgav relevansscoren i 2015 som et middel til at give annoncører mere indsigt i deres ad-performance, samt hvad de kan forvente af deres ads. Idéen med scoren var, at den skulle hjælpe annoncører med at lave ads, der performer bedre.
Nu mener Facebook, at ét overordnet parameter ikke giver nok indsigt, hvorfor de fra maj måned introducerer tre nye parametre, der giver mere detaljerede målinger, samt en større gennemskuelighed i forhold til, hvordan ens annoncer performer, samt hvordan de kan forbedres.
Quality ranking, engagement rate ranking og conversion rate ranking
De nye måleparametre, som erstatter relevansscoren, er rangering af kvalitet, rangering af interaktionsrate og rangering af konverteringsrate.
- Rangering af kvalitet måler på en annonces kvalitet baseret på andre annoncer, der kæmper om samme målgruppe.
- Rangering af interaktionsrate måler på det interaktionsniveau, din annonce forventes at modtage. Dette måles særligt på likes, kommentarer, delinger og kliks.
- Rangering af konverteringsrate måler på sandsynligheden for, at der foretages en konvertering via din annonce.
Ligesom relevansscore er disse parametre ikke medregnet i annoncens performance på auktionen. De byder i stedet på indsigt i forhold til at ændre på kreative aspekter af annoncen, målgruppe-targeting, post-click oplevelsen, m.m. Alle disse kan være med til at forbedre annoncens performance. Facebook har lavet en kort guide til, hvordan du bedst bruger de nye parametre. Læs den her.
Facebook fjerner også seks andre parametre
Udover at fjerne relevansscoren tager facebook også afsked med følgende seks måleparametre:
- Gemte tilbud
- Pris pr. gemt tilbud
- Beskedsvar
- Pris pr. beskedsvar
- Annonceafkast fra køb i mobilapp
- Annonceafkast fra køb på webshop
Facebook annoncerer dog nye parametre, der inkluderer data fra de ovenstående fjernede parametre. Facebook introducerer et nyt parameter kaldet “lagringer af opslag”, hvori gemte tilbud og pris. pr gemte tilbud kommer til at indgå. En ny funktion her er, at du nu kan se, hvor mange gange din annonce er blevet gemt.
I forhold til beskedsvar introducerer Facebook to nye parametre – nye beskedforbindelser og startede beskedsamtaler. Disse nye parametre vil særligt måle på nye beskedsvar fra folk, der aldrig har kontaktet virksomheden før, samt beskeder fra folk, der er startet efter en periode med inaktivitet. Der vil stadig kunne måles på eksisterende samtaler, men feedback til Facebook viser, at måling på nye beskedsvar er mere værdifulde for annoncørerne.
Endelig bliver annonceafkast fra køb i mobilapp og webshop samlet under et samlet ROAS (Return on Ad Spend)-parameter kaldet annonceafkast fra køb. Det nye her er, at du nu kan måle på afkast på tværs af kanaler (mobil, Facebook, internet) fremfor kun at kunne måle kanalspecifikt.
Hvad betyder disse ændringer for din virksomhed?
Overordnet bliver der i alt fjernet 7 parametre, der erstattes af andre mere “actionable” parametre, der giver brugerne større indsigt i deres annonceringer. Derfor bør annoncører opdatere deres rapporter i næste måned for at tjekke, om der kan optimeres på nogle af de nye parametre.
Facebooks nye opdatering følger den digitale tidsånd, der omhandler en øget præcisering, og viden om digital adfærd på baggrund af store mængder data, også kendt som big data. Der er ingen tvivl om, at lignende opdateringer og et større fokus på bedre data-indsigter, er vejen frem, men det medfører også en øget kompleksitet.
Derfor står vi altid klar til at hjælpe, hvis du har brug for hjælp med annoncering på sociale medier eller andre felter inden for online markedsføring.