Er du og din virksomhed opdateret på de konkurrenceregler, der er på de sociale medier? Hvis ikke, så fortvivl ej. Vi guider dig gennem Facebooks og Instagrams gældende regelsæt for konkurrencer i dette blogindlæg.
Mange virksomheder laver forskellige konkurrence på de sociale medier, såsom Facebook og Instagram, der er attraktive. Her udlodder de attraktive præmier, der kan forsøde en heldig brugers liv, hvis de vælger at deltage i konkurrencen. Dog er der ikke ret mange, der ved, at deres konkurrencer faktisk strider imod Facebooks og Instagrams konkurrenceregler, og det er synd, når der er så mange andre, der følger reglerne.
Hvad sker der, hvis konkurrenceregler ikke overholdes?
Man siger ofte, at regler er til for at blive brudt, men i dette tilfælde kan det potentielt blive et større problem for dig og din virksomhed, hvis I ikke overholder Facebooks og Instagrams konkurrenceregler. Hvis du bliver taget i ikke at overholde reglerne, kan du nemlig risikere en bøde – og i slemme tilfælde kan Facebook samtidig vælge at lukke din Facebook-side ned.
I disse tilfælde er det typisk fordi, virksomhedsejere og medarbejdere ikke har sat sig grundigt nok ind i regelsættet. Så selvom konkurrencer kan være en god måde at skabe en højere rækkevidde på og dermed øge kendskabet til dit brand, så er det altså en god idé at tænke sig om, inden du kaster dig ud i at lave konkurrencer på dine sociale kanaler.
Hvad må man så egentlig?
Vi oplever, at rigtig mange virksomheder ikke er ordentligt orienterede omkring hvilke regler, som egentlig gælder for konkurrencer på Facebook og Instagram. Èt problem er, at mange virksomheder laver konkurrencer, som ikke følger reglerne -og dermed risikerer bøder. Men et andet lige så vigtigt problem er, at mange virksomheder følger regler for, hvad man ikke må i en konkurrence, som rent faktisk ikke længere er gældende. Denne uvidenhed kan derfor samtidig være med til at forringe din konkurrences potentiale.
Vi giver dig her et opdateret overblik over reglerne for konkurrencer på Facebook og Instagram, så du nemt kan oprette konkurrencer, der overholder reglerne.
Læs mere om, hvordan du kommer i gang med din strategi for content marketing lige her.
Konkurrenceregler på Facebook:


Udover ovenstående er det også vigtigt, at du altid husker at understrege, at din konkurrence på ingen måde er støttet, sponsoreret, administreret eller på anden vis forbundet med Facebook. Samtidig skal du huske, at din konkurrence altid skal overholde de regler for markedsføring, som er gældende i det pågældende land.
Du kan læse de officielle konkurrenceregler for Facebook lige her.
Konkurrenceregler på Instagram:


Derudover skal du altid huske at tilkendegive, at konkurrencen hverken er sponsoreret, støttet, administreret eller forbundet med Instagram. Samtidig skal du ligesom på Facebook altid huske, at din konkurrence skal overholde de regler for markedsføring, som er gældende i det pågældende land.
Du kan læse de officielle konkurrenceregler for Instagram lige her.
Har du brug for sparring omkring din strategi på sociale medier? Eller vil du have hjælp med din online markedsføring? Så ring til os på telefon: 22 39 22 51 eller send en mail til kontakt@webpuls.dk.