fbpx

Google analytics er en af de bedste værktøjer tilgængelig for moderne digital markedsføringsfolk. Google analytics platform har allerede hjulpet mange virksomheder med bedre at forstå deres position på internettet, og hvordan de kan forbedre deres indgående trafik over tid. Der er dog adskillige fejl, som er alt for almindelige, der forhindrer virksomhedsejere i at indhente data, fortolke data korrekt og implementere effektive ændringer som svar på den fortolkning.

 

Fejl 1: Du bruger ikke eller tjekker ikke din Google Analytics

Den største fejl, du kan begå med Google Analytics, er ikke at bruge den. Du har installeret en sporingskode på din hjemmeside, men det er ikke nok. Du bliver nødt til at logge ind i din Google Analytics med jævne mellemrum for at sikre, at der ikke sker for store udsving i din performance. Hvis du tjekker din analytics mindst én gang om ugen, er det næsten ikke værd at bruge platformen. Tænk analytics som en ever-changing illustration af den aktuelle spændvidde af din online tilstedeværelse.

 

Fejl 2: Du kigger kun på én rapport

Det er selvfølgelig også en fejl, hvis man konstant kun tjekker én sektion af platformen. Mange uerfarne brugere af Google Analytics benytter sig primært af et velkendt målesystem for at kortlægge deres forløb. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig strategi til at starte med, da du sammenligner æbler med æbler på en måde, du let kan forstå. Men hvis du kun benytter dig af denne strategi i seks måneder, får du kun en brøkdel af det samlede billede.

Lad os sige, at du er fokuseret på en acquisition-rapport, og du har bemærket, at dine organiske besøg er vokset støt – måned for måned i de sidste seks måneder. Dette er generelt et tegn på gode fremskridt for din SEO-kampagne – når alt kommer til alt, får du et større antal besøgende på en konstant basis. Imidlertid kan dine adfærdsrapporter muligvis indikere, at al din indgående trafik lider af en høj afvisningsprocent, og at dine konverteringsfrekvenser er lave. Hvis dette er tilfældet, betyder dine øgede trafiktal ikke meget, da ingen af ​​dine besøgende holder sig længe nok til at vise sig værdifulde for din virksomhed. Det lønner sig altså at studere det fulde omfang af din online tilstedeværelse.

 

Fejl 3: Din interne IP-adresse er ikke filtreret væk

Som standard rapporterer Google Analytics om al trafik, der kommer til dit websted. Den rapport kan derfor også vise dit interne team. Hvis du har et team af udviklere, web-testere og sælgere, der regelmæssigt besøger dit websted gennem forskellige kanaler, får du muligvis forkerte tal baseret på disse besøg.

For at få filtreret disse interne besøg væk, skal du opsætte filtre for at blokere dem. For at gøre dette skal du gå til fanen ‘Administrator’ i din valgte profil og klikke på ‘Filtre’, som du kan finde i højre kolonne. Derfra skal du klikke på den røde knap ‘Nyt filter’ og navngive dit filter. Brug et foruddefineret filter til at ‘ekskludere’ ‘trafik fra IP-adresserne’, og tilføj derefter den aktuelle IP-adresse, IP-adresser eller root IP-adresse. Når det er tilføjet, kan filteret ændres eller fjernes, så hvis du laver fejl, kan de altid rettes.

Du kan også konfigurere filtre til andre datakilder, som du ikke ønsker, at der skal inkluderes i dine statistikker. Dette kan være uvurderligt for at sikre, at dine data er så nøjagtige som muligt.

 

Fejl 4: Du sammenligner uforenelige grupper af data

Det er vigtigt at sammenligne æbler med æbler for at måle en objektiv ændring. Et eksempel, på hvad du ikke kan sammenligne, er de samlede webstedbesøg fra en måned med bounce-raten fra en anden måned og bruge disse numre til at konkludere et fremskridt eller et tab i den generelle synlighed af din virksomhed. Det er to forskellige målinger, der ikke har nogen direkte indflydelse på hinanden.

Få webmastere ville begå fejlen ved at sammenligne to radikalt forskellige stykker data, men farerne ved falske sammenligninger lurer mere subtile steder. For eksempel kan et e-handelswebsted sammenligne de samlede konverteringer i januar med det samlede antal konverteringer i december og bemærke et betydeligt fald. Under almindelige forhold kan et fald i konverteringer være resultatet af et skift i demografi eller et fald i trafikken, men da der er en stigning i online-køb i december, skyldes det ofte, at det er julesæson. Derfor kan december ikke sammenlignes direkte med januar på en sådan måde. I dette tilfælde ville det være bedre at sammenligne december 2014 med december 2013.

Sørg for at neddæmpe din forventning i data sammenligning, og redegør for eventuelle usynlige faktorer, der kan gøre sammenligningen uproduktiv eller irrationel.

 

Fejl 5: Du udnytter ikke mål-funktionen i din Google Analytics

Målsystemet er en af de mest nyttige funktioner på Analytics-platformen, og hvis du ikke drager fordel af den, mangler du en af de vigtigste oplysninger om succes i forhold til din online tilstedeværelse – nemlig dit investeringsafkast (ROI). Gennem målsystemet kan du måle hver konvertering, der finder sted på dit websted, og tildele en værdi til hver konverteringstype (for eksempel vil køb af et produkt på 30 kr. være 30 kr., men nogen udfylder en informationsformular kunne kun være 3 kr.). Derefter kan du inden for sektionen ‘Mål’ bestemme et kvantificerbart indtægtsbeløb, som din online-indsats bringer ind, og sammenligne det med det beløb, du bruger til at øge den trafik.

Du kan indstille dine mål i fanen ‘Administrator’ under ‘Mål’ i højre kolonne.

 

Fejl 6: Du fokuserer på udsving i stedet for trends

Hvis du primært fokuserer på udsving, vil dine Analytics-data være noget uforudsigelige. Der vil være spidser i webbesøgenes volumen baseret på ugedage, vejret, nylige begivenheder og et utal af andre forstyrrende faktorer. Du kan kigge på dine Analytics-datas udsving (positive eller negative) som en indikation for din succes eller fiasko. Google Analytics-data skal ses i forhold til de overordnede tendenser – vi taler måneders værdi af data målt mod hinanden, hvis du vil danne nogle værdifulde konklusioner.

Disse almindelige fejl kan skade dine forsøg på at forbedre din generelle webtilstedeværelse og kompromittere selve integriteten af ​​din Google Analytics-profil. Mens Analytics er en relativt simpel platform at komme i gang, kan det tage lang tid at mestre, så lad dig ikke afskrække, hvis du støder på et par bump undervejs.

Når du har skabt en regelmæssig rutine for at bruge platformen, vil du være meget bedre positioneret til at øge din webtrafik og objektivt måle på resultaterne.

 

En uoverskuelig opgave?

Hvis du har brug for sparring eller hjælp til at komme i gang med Google Analytics, så er du meget velkommen til at tage en snak med en af vores konsulenter. Skriv til os på [email protected] eller ring på tlf. 24 85 36 94.

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe

Modtag de seneste tendenser inden for online forretning!

Tilmeld vores nyhedsbrev og modtag nyheder og opdateringer inden for digital marketing og online forretning.

Samtykke

Du er nu tilmeldt, tak for det ;-)