Dette blogindlæg giver dig indsigt i, hvordan du med fordel kan lave Instagram Shopping-opslag som annoncer – og hvilke krav, som du skal være opmærksom på, i denne sammenhæng.
En rapport udarbejdet af Statista fra januar, 2020, har undersøgt de mest populære sociale medier over hele verden rangordnet efter antal aktive konti. Her havde fotodelings-appen, Instagram, 1 milliard aktive konti månedligt.
Instagram er altså en digital platform, som folk kan lide, og derudover en platform, som tilmed har udviklet sig til at være et gunstig sted at befærde sig på for digitale markedsføringsfolk. For eksempel, kan man som virksomhed gøre rejsen til ens webshop og et potentielt køb meget lettere for ens kunder ved at lade dem udforske produkter via værktøjet Instagram Shopping.
Instagram Shopping giver altså din virksomhed adgang til et stort marked, hvor folk kan trykke på fremhævede produkter via dine organiske opslag og historier.
I dette blogindlæg giver vi dig indsigt i, hvordan du med fordel kan lave Instagram Shopping-opslag både organisk og som annoncer – og hvilke krav, som du skal være opmærksom på, i denne sammenhæng for at få succes med værktøjet.
Hvad er Instagram Shopping?
Instagram Shopping giver dig mulighed for at tagge produkter direkte i dine opslag på Instagram for netop at gøre det endnu lettere for din målgruppe at opdage og engagere sig i dine produkter. Værktøjet forkorter dermed rejsen til din webshop og et potentielt køb.
For at gøre brug af Instagram Shopping skal du have en virksomhedsprofil på Instagram, som skal linkes op med din Facebook-side, der desuden skal have et Facebook-katalog med dine varer. Instagram Shopping kræver derfor, at du primært sælger fysiske varer. Når din Instagram-konto og dit varekatalog er sammenkoblet, skal du herefter tilmelde dig inde i selve appen.
Herefter er du klar til at gøre brug af Instagram Shopping i din markedsføring, og du har nu mulighed for at tagge dine produkter direkte i dine opslag og stories på kanalen. Du har mulighed for at “tagge” op til 5 produkter pr. billede og op til 20 produkter pr. karrusel.
Som virksomhed kan du desuden nu lave Shopping-opslag som annoncer via. kampagner oprettet i Ads Manager. Personer, der herefter klikker på disse annoncer, som du har udarbejdet, bliver ført til en produktbeskrivelsesside på Instagram og kan derfra købe dine produkter fra din virksomheds mobilwebsted. Når du laver et Shopping-opslag, som en annonce, vil annoncen altid vise de produkter, der oprindeligt er tagget i det organiske opslag.

Før du starter på dine annoncer
Inden du begynder på dine Instagram Shopping annoncer, skal du overveje hvilke indhold, som du vil bruge i din annonce. Du har nemlig mulighed for at gøre to forskellige ting, når du skal annoncere på et af dine opslag.
Den første mulighed er, at du kan vælge et eksisterende Shopping-opslag, som du kan bruge til at køre som en annonce.
Den anden mulighed, som du har, er at oprette et nyt organisk shopping-post med et enkelt foto i Instagram-appen og tagge produkter fra dit produktkatalog.
Det er dog vigtigt, at du i denne forbindelse er opmærksom på, at det kun er enkelt-billede-opslag, som man indtil videre kan annoncere på. Det vil sige, at man på nuværende tidspunkt ikke kan annoncere på karrusel-formatet, branded content eller videoindlæg.
Sådan laver du et Instagram Shopping-opslag som en annonce
- Gå til Annonceadministrator.
- Opret en ny annonce.
- Vælg et mål (brand awareness, rækkevidde, post engagement, link klik, konverteringer er tilgængelige for shopping-opslag).
- Vælg en målgruppe.
- Vælg ‘Rediger placeringer’, og vælg ‘Instagram Feed’ som den eneste placering.
- På annoncesæt-niveauet skal du nu vælge ‘Brug eksisterende post’.
- Vælg det Shopping-opslag, som du gerne vil køre som en annonce.
- Færdiggør detaljerne for din annonce, og fortsæt.
Du har nu oprettet et Shopping-opslag som en annonce. Du kan spore effektiviteten af din kampagne på samme måde, som du måler på andre kampagner.
Fire krav til dine Instagram Shopping annoncer
Hvis du skal have mulighed for at annoncere på dine Instagram Shopping-opslag, skal din virksomhed og dine annonceopsætning opfylde følgende fire krav.
1. Du skal have konfigureret Instagram Shopping allerede
Kun virksomheder, der har færdiggjort opsætningen og er godkendt til Instagram Shopping, er berettigede til at køre deres Shopping-opslag som annoncer.
2. Brug et eksisterende opslag
Annoncører skal vælge et organisk Shopping-opslag, der aldrig har været kørt som en annonce via funktionen “Brug eksisterende post” på forhånd. På dette tidspunkt kan du kun bruge enkelt-billede-opslag som annoncer. Video-, karrusel- eller branded-content understøttes ikke.
3. Opret annoncen i Ads Manager (Annonceadministrator)
Du kan kun bruge Ads Manager til at oprette annoncer fra Shopping-opslag. På annoncesæt-niveauet kan du vælge “Brug eksisterende post” og vælge et eksisterende shopping-opslag fra din virksomheds Instagram-profil.
4. Vælg Instagram Feed som den eneste placering.
Shopping post kan kun vises som annoncer med tags i Instagram-feed. Hvis der vælges andre placeringer, vises din annonce på disse placeringer uden produkt-tags, men vil indeholde en opfordring til call-to-action til din virksomheds websted i stedet.
Har du brug for hjælp til opsætning af dine Instagram-Shopping annoncer?
Har du brug for sparring omkring din strategi på Instagram? Eller vil du have hjælp til at komme i gang med online markedsføring via sociale medier. Så ring til os på tlf. 22 39 22 51 eller send en mail til kontakt@webpuls.dk.