Den nye B2B indkøber rykker ind

B2B kunder i dag, tager ikke kontakt til en sælger, før det er tid til at lave en handel.
B2B kunden forventer, den samme brugeroplevelse og de samme funktionaliteter som B2C kunden på mobil websitet, det betyder også at valget på leverandør, falder på, om leverandøren giver en god brugeroplevelse på mobiltelefonen.

Mobiltelefonen er med til, at påvirke hvem man vælger at handle med og her skulle det gerne være din virksomhed. Det er nødvendigt som virksomhed, at se på hvordan mobiltelefonen er blevet et researchværktøj i før købs fasen ved B2B indkøb, derfor er det vigtigt at være tilstede online på mobilen korrekt. Det betyder også at B2B virksomhederne bliver nød til at investere i mobil tilstedeværelse.

Design og brugeroplevelse skal være en del af den digitale online strategi

Forbruger sammenligner ikke i samme grad din virksomhed mod andre lignende virksomheder offline, tendensen viser nemlig, at den digitale oplevelse er blevet en vigtigere faktor. Samligningen sker ved at vi sammenligner den digitale oplevelse mere og mere, da vi alle leder efter websites der er gennemskuelige og nemme at navigere i vi vælger simpelthen at handle der hvor vi visuelt føler os trygge.

”Danske Bank er et godt eksempel på en mobil digital oplevelse der virker, set i forhold til andre pengeinstitutter. Mit valg faldt på Danske Banks B2B løsning til virksomheden grundet funktionalitet, altså grundet en nem og overskuelig brugerflade på desktop og mobil, i bund og grund skal deres mobilbank være nemt at forstå og bruge i min hverdag og her virker deres B2B løsning bare bedre” end andre banker på markedet pt.

Brugen af Mobiltelefon i hverdagen på arbejdet.

B2B virksomheder skal sikre, at brugeroplevelsen og brugerrejsen på tværs af skærmstørrelser er lækker og brugbare for B2B kunden. Vi sidder ikke længere kun ved vores desktop på arbejdspladsen, vi arbejder hjemmefra, vi undersøger mens vi pendler mellem hjem og arbejde, her er det langt fra kun B2C kunderne som benytter sig af mobilen, men også indkøberen i virksomheden du handler med.

50% af B2B søgetermer foretages fra en mobiltelefon

Google har i samarbejde med The Boston Consulting Group (BCG) lavet en undersøgelse for at forstå påvirkningen som mobilen har på B2B kunder og virksomheder.

BCG har efter undersøgelsen konkluderet, at man mener de 50% vil stige til 70% når vi når 2020 og nævner ydermere, at man via deres undersøgelser, ser en tendens til et godt mobil design og UX kan lette beslutningsprocessen før købet med 20%, specielt ved mere komplekse indkøb.

Læs BCG og Googles rapport her.