Søgemaskine optimering (ofte forkortet SEO) drejer sig i bund og grund om at få brugere, som søger på Google, til at opdage din hjemmeside. Ved at SEO optimere din hjemmeside, kan du øge den organiske trafik til dit website, forbedre din synlighed og placere din virksomhed foran potentielle kunder. Det lyder jo alt sammen meget godt, men hvordan griber man det så lige an?
Hvad er SEO optimering – og hvordan bør du gribe det an?
SEO er en svær disciplin, som mange virksomheder bruger enorme mængder af ressourcer på. Der er derfor også cirka lige så mange måder, at arbejde med SEO på, som der er SEO specialister. Her forsøger vi blot, at introducere dig for et par håndgribelige værktøjer, som kan hjælpe dig igang.
Vi har delt det op i de fire vigtigste steps, som man altid bør kigge på i forbindelse med en SEO optimering af en hjemmeside – om den er ny eller eksisterende, det er underordnet. Det gælder for det hele.
Step 1) Søgeordsanalyse
Step 2) On-page SEO
Step 3) Teknisk SEO
Step 4) Lokal SEO
Søgeordsanalyse: Find de mest relevante søgeord for din virksomhed
Før vi går i dybden med søgeordsanalysen, vil vi forklare, hvad det er, og hvorfor det er vigtigt. En søgeordsanalyse er en teknik, der bruges til at identificere de mest relevante søgeord for dit website. En grundig analyse indebærer at analysere dine konkurrenters hjemmesider, samt undersøge hvad dine potentielle kunder søger efter på Google. På denne måde kan du finde de nøgleord, som giver dig den største chance for at få trafik til dit website.
Hvordan laver du en søgeordsanalyse?
Først og fremmest skal du have en forståelse for dit marked og dine kunder. Du skal undersøge dine produkter og services og afdække hvilke søgeord, der er relevante for dig. Derefter vil du kunne analysere dine konkurrenters hjemmesider, for at se hvad de fokuserer på, og hvilke søgeord, de rangerer højt på.
Til det her arbejde, kan du bruge søgeordsværktøjer for at finde de mest populære søgeord og sætninger inden for dit område. Vi bruger blandt andet Googles eget værktøj: Keyword Planner. Ved brug af de her værktøjer får du vigtige oplysninger som fx søgningernes volumen, konkurrence, og foreslåede søgeord, som kan hjælpe dig med at finde nye relevante nøgleord.
Saml derefter alle søgeordene i en liste og prioritere dem. Prioritere efter de nøgleord, der har en høj søgevolumen og lav konkurrence, så du har størst mulig chance for at rangere højt på Google.
Hvad er vigtigt, når vi snakker on-page SEO
On-page SEO er vigtigt, fordi Google ser på din hjemmesides indhold, og vurdere om det er relevant i forhold til brugernes søgeforespørgsel. Så når du har identificeret de relevante søgeord, skal du sørge for, at de bliver integreret korrekt i dit website. Det er vigtigt, at søgeordene bruges naturligt og ikke overfylder dit indhold, da dette kan have en negativ effekt på din placering i søgeresultaterne. Sørg for at placere søgeordene i relevante placeringer på dit website, såsom:
- Tilpasning af title tags med søgeord
- Tilpasning af metabeskrivelser med søgeord
- Tilpasning af tekstindhold med søgeord
- Brug af H-overskrifter på landingssider
- Intern linkbuilding
Teknisk SEO: Sørg for at din hjemmeside fungerer optimalt
Teknisk SEO er fundamentet for hele din SEO-strategi, fordi det drejer sig om hvordan brugernes tekniske oplevelse er af din hjemmeside. Google vil helst lede brugere videre til hjemmesider, som den “forstår” og mener vil være en god oplevelse.
Derfor bør du tjekke om din hjemmeside crawles korrekt af Google. Det allervigtigste er, at dine sider er indekserbare, ellers vil det vigtige indhold på din hjemmeside ikke blive crawlet. Derudover har hastigheden på din hjemmeside stor betydning for brugernes oplevelse. Så det er afgørende, at nedbringe indlæsningstiden for din hjemmeside. Du bør også sikre dig, at hjemmesiden har et responsivt design, så designet tilpasser sig computer, tablets og mobilen.
Local SEO: Optimer din hjemmeside til lokale søgeresultater
Local SEO handler om at optimere din hjemmeside, så den bliver fundet på lokale søgeresultater. Brugere som foretager en lokal søgning er forholdsvis langt i købsprocessen, da de leder efter et specifikt sted, der forhandler den vare, de leder efter. Derfor er det super vigtigt.Du bør særligt fokusere på, de her to ting når du arbejder med local SEO:
- Optimering af hjemmeside med kontaktoplysninger (navn, adresse og telefon)
- Oprettelse og optimering af Google My Business
Læs om hvordan vi arbejder med SEO her.