fbpx

Er du klar over, om det er i henhold med markedsføringsloven at bruge funktionen på Facebook, hvor du inviterer brugere til din side?

I august 2018 besluttede Forbrugerombudsmanden, at dette var i strid med lovgivningen. Markedsføringslovgivningen siger, at det er forbudt at sende uanmodede elektroniske henvendelser. Spørgsmålet gik på om, hvorvidt Facebooks notifikationer var omfattet her.

Eksemplet som Forbrugerombudsmanden tog udgangspunkt i, er den funktion, hvor man på Facebook kan invitere andre til at synes godt om virksomhedens profil. Virksomheder kan sende anmodningen, hvis Facebook-brugeren har været aktiv på virksomhedens Facebook-side, f.eks. ved at ”synes godt om” et opslag eller et billede fra Facebook-siden. Når indehaveren af virksomhedsprofilen inviterer en bruger til at ”synes godt om” virksomhedens Facebook-side, får brugeren en notifikation, der ligger og venter, indtil Facebook-brugeren logger på Facebook.

Forbrugerombudsmandens hjemmeside skriver de:

Det fremgår af lovforarbejderne til markedsføringsloven, at begrebet ”elektronisk post” er teknologineutralt og skal fortolkes bredt. Formålet er at sikre, at brugere af offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester opnår den samme beskyttelse af personoplysninger og privatlivets fred, uanset hvilken teknologi tjenesterne baserer sig på.”

Det betyder, at virksomheder, der benytter sig af Facebook eller andre sociale platforme til markedsføring, skal være opmærksomme på, at henvendelser som notifikationer er elektroniske henvendelser, der kræver et forudgående samtykke fra modtageren. Akkurat som hvis en virksomhed sender en traditionel e-mail. Et “synes-godt-om” klik betyder ikke, at brugeren har givet dig tilladelse til, at virksomheden må kontakte dem, da de ikke bliver oplyst om, at ved at klikke “synes-godt-om” giver de tilladelse. Det er derfor vigtigt som virksomhed altid at have bedt om tilladelse til henvendelse på trods af, at det er så nemt at kontakte dem på sociale medier.
Hvis du er i tvivl om, hvordan markedsføringslovgivningen lyder, kan du læse mere her:

 

Telefonisk henvendelse

Når det kommer til markedsføringslovgivningen og elektroniske henvendelser, kommer mange virksomheder også ofte i problemer, når det handler om salg over telefonen. Dette skyldes, at salg over telefonen som udgangspunkt er ulovligt. Spørgsmålet er så, hvornår er et telefonopkald så ulovligt? Det er det, når telefonopkaldet har til formål enten straks eller senere at indgå en kommerciel aftale med forbrugeren. Reglerne gælder også, hvis henvendelsen har til formål at brande virksomheden, dvs. øge kendskabet til virksomheden eller dens produkter.
Det er tilladt at lave et opkald, hvis en virksomhed ringer med en servicemeddelelse, for eksempel hvis et elselskab planlægger et strømafbrud, som rammer forbrugeren. Det vil dog være ulovligt at foretage et mersalg, dvs. at virksomheden bagefter eller samtidig prøver at sælge et nyt produkt til kunden. Man må altså gerne ringe vedrørende generelle og neutrale informationer.
Dog er det tilladt at lave telefonsalg, når det handler om at sælge bøger, abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter, forsikringer og abonnementer på redningstjenester og sygetransport. Ved henvendelse med disse formål kræver det ikke samtykke fra forbrugeren. Hvis en forbruger står på Robinsonlisten, eller har frabedt sig opkald fra virksomheden, er det dog altid ulovligt at ringe personen op. Også i de tilfælde der normalt er lovlige. En forbruger kan derfor undgå alle former for telefonsalg ved at tilmelde sig Robinsonlisten. Dertil er det også lovligt for analyseinstitutter og velgørende organisationer at ringe til forbrugere, uden at forbrugerne har sagt ja til henvendelsen.

 

Opkald til andre virksomheder

Det er tilladt for virksomheder at ringe til andre virksomheder for at markedsføre produkter eller øge kendskabet til virksomheden.
Personer, der har en enkeltmandsvirksomhed, kan dog frabede sig at blive ringet op af andre virksomheder, hvis virksomheden drives fra hjemmet. Det kan de gøre ved at tilmelde sig Robinsonlisten, eller frabede sig det direkte over for de enkelte virksomheder. I så fald vil det være ulovligt at ringe op til indehaveren af enkeltmandsvirksomheden.

 

Brug for sparring?

Ønsker du sparring eller har du spørgmål til markedføringsregler skal du være velkommen til at ringe til os på tlf.:  22 39 22 51 eller sende os en mail på [email protected]

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe

Modtag de seneste tendenser inden for online forretning!

Tilmeld vores nyhedsbrev og modtag nyheder og opdateringer inden for digital marketing og online forretning.

Samtykke

Du er nu tilmeldt, tak for det ;-)