%

Dit afsnit går her

Konverteringsoptimering for webshops

sep 7, 2023 | Online strategi, SEO

Konverteringsoptimering for webshops

At drive en webshop kan være besværligt, men også en meget spændende forretningsmulighed. Det handler ikke bare om at have produkter og en hjemmeside, der er meget mere bagved, som gør de besøgende mere interesseret i dine produkter end konkurrenten, som sælger de samme produkter. For at kunne have en optimal og succesfuld webshop, så skal man konverteringsoptimere så meget som muligt – vi skal have de besøgende til at foretage en konvertering på webshoppen. I dette blogindlæg bliver du klogere på hvad konverteringsoptimering er, og hvilke tips der kan få dig godt i gang.

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering handler i bund og grund om at optimere og gøre din side bedre, og få dine nuværende besøgende til at fuldføre en ønsket handling. Den ønskede handling kan variere afhængigt af formålet, hvilket man kan basere på en mikrokonvertering eller en makrokonvertering. 

Men for at blive klogere på hvilke konverteringer det ligger under, så er det vigtigt at vide hvad en mikrokonvertering og en makrokonvertering er.

Hvad er en mikrokonvertering?

Når man snakker mikrokonvertering, så er det når en potentiel kunde finder interesse i din webshop og produkter, men måske ikke er klar til at foretage et køb endnu. Webshoppen skal få kunden til at foretage en mikrokonvertering som kan være: 

  • Tilmelding til e-mail
  • Videovisninger
  • Oprettelse af konto
  • Skriver anmeldelse eller kommentarer på produktside
  • Download af en PDF, Datasheet mm. 
  • Kontaktformular

Hvad er en makrokonvertering?

Kort og godt, så er det virksomhedens hovedformål, hvilket i en webshops tilfælde er et køb foretaget på webshoppen.

Hvorfor lave en konverteringsoptimering på din webshop?

Du skal gøre brug af konverteringsoptimering på din webshop, da det kan give flere besøgende. Det kan medføre at du i sidste ende får mersalg på webshoppen, hvis du benytter dig af nogle af de 4 tips vi skriver. 

De tips indebærer:

1) Brugervenlighed
2) Social Proof
3) Effektiv kommunikation
4) Beregn din konverteringsrate

Brugervenlighed

Når du har en webshop, så skal den helst være så brugervenlig som mulig – ellers smutter de besøgende fra siden, og finder en konkurrent. Dette er med til at forhøje din bounce rate (afvisningsprocent). Hermed er der nogle ting du kan gøre, som gør din hjemmeside mere brugervenlig og få brugerne til at blive på siden – og eventuelt foretage en handling. 

  • Mobiloptimering: Google prioriterer mobilen først, og derfor en vigtig faktor for din google rangering. Husk at teste hvordan din side ser ud på mobil og tablet, så brugeroplevelsen er den samme på desktop, tablet og mobil. 
  • Indlæsningstiden skal være hurtig – så de besøgende ikke skal vente og blive utålmodige. 
  • Check-out flow foregår let for kunden. Der skal være en glidende overgang, når kunden lægger et produkt i kurven og gør sig klar til tjekke ud. Der skal ikke være nogle links der peger væk fra siden, hvor det samtidig skal være let at navigere rundt, hvis kunden overvejer at tilføje flere produkter til kurven. 

Hvis kunden vælger at forlade kurven, så skal webshoppen kunne huske hvad kunden har lagt i kurven, så de kan komme tilbage til webshoppen igen og færdiggøre deres handling.

Social Proof

Social Proof er en vigtig faktor for webshops. Det handler for virksomheden at gøre sig tillidsfulde, og derfor er det vigtigt at fremhæve forskellige måder for social proof. Dette kan være igennem kundeanmeldelser og kommentarer mm. Disse eksempler skal være med til at overbevise kunden om kvaliteten af produkterne eller ens tjenester, og er derfor vigtige på din webshop. 

Her er nogle eksempler på hvordan du kan skabe social proof på din webshop:

Kundeanmeldelser:

I forhold til kundeanmeldelser er det vigtigt at fremhæve de gode anmeldelser, som giver en god forklaring på hvorfor produktet er godt og hvilken kvalitet det besidder. Her kan man tænke søgeord ind, og bruge de kundeanmeldelser der anvender dine søgeord. Sider som anbefales er:

  • Trustpilot
  • Google anmeldelser
  • Facebook anmeldelser

Kundeanmeldelser fra Trustpilot og Google

Trustpilot foretrækkes at være i footer, eller i bunden af din forside – men det anbefales også at have den i toppen af din side, så kunden kan se anmeldelserne på hver side. Trustpilot er også vigtigt at vise på din webshops check-out flow, så de ser hele processen igennem at det er en troværdig webshop. 

BEMÆRK: Det kan koste penge at fremhæve Trustpilot anmeldelser på ens hjemmeside, hvilket kan være dyrt for mindre virksomheder. 

Kommentarer og anmeldelser på produkter:

Noget andet som kunder vægter højt, er at man kan se kommentarer og anmeldelser om de forskellige produkter inde på en hjemmeside. Selvom folk kan skrive lige hvad de vil, så giver det stor troværdighed for din virksomhed og produkter, når potentielle kunder ser hvad andre kunder har givet af anmeldelser og kommentarer til de enkelte produkter.

Effektiv kommunikation

For at have en god og velfungerende webshop, så er det vigtigt at have en fantastisk kommunikation og support for dine kunder, da det ikke er muligt for kunden at møde dig 1:1, som i en fysisk butik. Derfor er der nogle ting, som en webshop skal have styr på, for at kunne optimere ens webshop på bedst mulig måde. 

  • God kundesupport: Det betyder at virksomheden skal have en chatfunktion som skal være aktiv i form af en pop-up i bunden af siden. Det betyder også at webshoppen skal have et telefonnummer i toppen af siden, som kunden kan ringe til med spørgsmål. 
  • Tydelige knapper: Knapper skal være tydelige, og vise hvad formålet med knapperne er. Det skal være tydeligt, hvad webshoppens CTA (call-to-action) knapper er, fx købsknappen skal helst have en god farve, der ikke blænder ind med baggrunden. 
  • Gode produktsider: Hvordan produktsiderne og billederne på produkterne ser ud, gør meget for om kunden vælger at købe produktet eller ej. Derfor skal det være professionelle billeder, som bedst viser produktet. Derudover skal produktsiderne have en god beskrivelse, hvor man let kan indtænke SEO (søgemaskineoptimering) på produktsiden, da det hjælper Google med at finde frem til hvad meningen med din side er. Det er sådan her, at kunder finder frem til de enkelte produkter, hvis du har en god nok side med gode søgeord. Det er vigtigt at beskrive produktet så meget som muligt, og vise at du har styr på hvad for et produkt du sælger. 
  • Søgefunktion: En søgefunktion er essentiel for en webshop, da kunder kan bruge den til at navigere rundt på sidens forskellige produkter. Hvis webshoppen ikke har produktet, så kan der nemt anvendes produktforslag, sådan at kunden forbliver på webshoppen og ender som en potentiel kunde, i stedet for en tabt kunde. 

Udregn din konverteringsrate

Konverteringsraten omhandler at måle, hvor mange af dine besøgende på hjemmesiden foretager en form for konvertering på siden. Dette kan være et køb, tilmelding af e-mail liste eller udfyldning af en kontaktformular. 

For at kunne udregne din konverteringsrate skal du kigge på formlen:

Konverteringsrate (%) = (Antal konverteringer / Antal besøgende) x 100

For at vise et eksempel på en konverteringsrate, så kan vi illustrere det ved at sige at din webshop får 5000 besøgende på en måned, hvor 200 foretager et køb. 

Konverteringsrate = (200/5000) x 100 = 4 % 

Dette betyder, at 4 % af dine besøgende foretager et køb på din hjemmeside. Hermed kan du lave samme udregning, hvis du har en kontaktformular eller en tilmelding til e-mail liste, og se hvad din konverteringsrate er. Anbefalet er at se på Google Analytics hvor dine besøgende og konverteringer kommer fra. Her kan du optimere dine markedsføringskanaler ved at se på om din trafik kommer fra organiske søgninger, Google Ads eller Facebook annoncer. På denne måde får du en forståelse af hvilke kanaler giver de bedst mulige konverteringer. Hvis du har en Google Analytics tilkoblet din webshop, så kan du få vist din konverteringsrate på de forskellige kanaler og konverteringer, så du behøver ikke at være et matematikgeni for at kunne udregne din konverteringsrate. 

Men hvad er en god konverteringsrate så?

Det er svært at sige hvad en god konverteringsrate er, da der er mange faktorer der spiller ind. Det kommer helt og aldeles an på hvilken branche du er i. Tøjbranchen vil få en højere konverteringsrate, da produkterne er billigere, hvor luksuriøse produkter vil få en lavere konverteringsrate. 

Som hovedregel ligger en god konverteringsrate mellem 1-3%, men analyser viser at tøjbranchen har haft en konverteringsrate på 3-3,5% i 2. kvartal i 2023. Samtidig viser det at Desktop brugere er på 4% og mobilbrugere er på 2%. Det kan have noget at gøre med at folk anvender mobilen til research af produktet, og herved foretager købet på computeren. Som nævnt tidligere, så betyder det ikke at du som virksomhed skal fokusere mindre på mobil, da der stadigvæk er rigtig mange brugere der handler online via deres mobiler. Google prioriterer som udgangspunkt mobilen først, og det er derfor vigtigt at fokusere på det i din markedsføringsstrategi. 

Har du brug for hjælp til konverteringsoptimering af din webshop?

Står du og skal have hjælp til at konverterings optimere din hjemmeside og synes det er uoverskueligt? Så kontakt os endelig enten på kontakt@webpuls.dk eller giv os et kald på +45 22 39 22 51.

Læs vores inspirerende indlæg her