fbpx

Er du og din virksomhed opdateret på konkurrencereglerne på sociale medier? Hvis ikke, så fortvivl ej. Vi guider dig gennem Facebooks og Instagrams gældende regelsæt for konkurrencer i dette blogindlæg.

Rigtig mange virksomheder laver konkurrencer på Facebook og Instagram, hvor de udlodder attraktive præmier, som kan forsøde en heldig brugers liv. Men vidste du, at mange konkurrencer på de sociale medier rent faktisk strider imod Facebooks og Instagrams egne konkurrenceregler? Mens andre følger regler, som rent faktisk ikke gælder.

Hvad sker der, hvis man ikke overholder reglerne? 

Man siger ofte, at regler er til for at blive brudt, men i dette tilfælde kan det potentielt blive et større problem for dig og din virksomhed, hvis I ikke overholder Facebooks og Instagrams konkurrenceregler. Hvis du bliver taget i ikke at overholde reglerne, kan du nemlig risikere en bøde – og i slemme tilfælde kan Facebook samtidig vælge at lukke din Facebook-side ned. 

I disse tilfælde er det typisk fordi, virksomhedsejere og medarbejdere ikke har sat sig grundigt nok ind i regelsættet. Så selvom konkurrencer kan være en god måde at skabe en højere rækkevidde på og dermed øge kendskabet til dit brand, så er det altså en god idé at tænke sig om, inden du kaster dig ud i at lave konkurrencer på dine sociale kanaler. 

Hvad må man så egentlig? 

Vi oplever, at rigtig mange virksomheder ikke er ordentligt orienterede omkring hvilke regler, som egentlig gælder for konkurrencer på Facebook og Instagram. Èt problem er, at mange virksomheder laver konkurrencer, som ikke følger reglerne -og dermed risikerer bøder. Men et andet lige så vigtigt problem er, at mange virksomheder følger regler for, hvad man ikke må i en konkurrence, som rent faktisk ikke længere er gældende. Denne uvidenhed kan derfor samtidig være med til at forringe din konkurrences potentiale. 

Vi giver dig her et opdateret overblik over reglerne for konkurrencer på Facebook og Instagram, så du nemt kan oprette konkurrencer, der overholder reglerne.

Læs mere om, hvordan du kommer i gang med din strategi for content marketing lige her.

Regelsæt for konkurrencer på Facebook:

Udover ovenstående er det også vigtigt, at du altid husker at understrege, at din konkurrence på ingen måde er støttet, sponsoreret, administreret eller på anden vis forbundet med Facebook. Samtidig skal du huske, at din konkurrence altid skal overholde de regler for markedsføring, som er gældende i det pågældende land. 

Du kan læse de officielle konkurrenceregler for Facebook lige her.

Regelsæt for konkurrencer på Instagram: 

Derudover skal du altid huske at tilkendegive, at konkurrencen hverken er sponsoreret, støttet, administreret eller forbundet med Instagram. Samtidig skal du ligesom på Facebook altid huske, at din konkurrence skal overholde de regler for markedsføring, som er gældende i det pågældende land.

Du kan læse de officielle konkurrenceregler for Instagram lige her.

Har du brug for sparring omkring din strategi på sociale medier? Eller vil du have hjælp med din online markedsføring? Så ring til os på telefon: 22 39 22 51 eller send en mail til kontakt@webpuls.dk.

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe