fbpx

GOOGLE SHOPPING

Til dig der vil øge salget på din webshop
+45 22 39 22 51Chat med os

Hvad er Google Shopping?

Google Shopping er et annonceringsværktøj, der lader din webshops produkter blive vist på Google. Annoncerne kombinerer billede og tekst og vises øverst eller i højre side på Google søgningen.

Google Shopping-annoncerne vises side om side med dine konkurrenter, hvorfor de giver kunden et solidt sammenligningsgrundlag. Det er derfor alfa omega, at du er konkurrencedygtig på de produktannoncer, du vælger til Google shopping.

I eksemplet til højre ses de først fem shopping annoncer, når der søges på ‘spisebord egetræ’. 

Hvorfor bruge Google Shopping?

Google shopping er for dig, der gerne vil øge omsætningen på din webshop. Og vi understreger, at det er et uhyre effektivt værktøj til at opnå dette. Da mennesker i høj grad fokuserer på det visuelle, er Google shopping-annoncer en fantastisk måde at markedsføre sine produkter på. Kombinationen af et billede af produktet samtidig med, at annoncen vises øverst på søgesiden resulterer ofte i en konversionsrate, der er højere end display og tekstannoncer.

Massiv tilstedeværelse

Google shopping muliggør, at du kan opnå en massive digital tilstedeværelse på bestemte søgeord. I eksemplet til højre vises Zalando.dk hele 6 gange, når der søges på hvide sneakers. Den første annonce er en Google tekstannonce og de fem andre, som ses til højre på søgningen, er Google Shopping-annoncer.
Scrolles der længere ned på siden, er det faktisk også Zalando, som ligger øverst på de organiske resultater, der skabes via søgeordsoptimering. 
Ved at kombinere de forskellige betalte Google ads-funktioner samt en solid organisk indsats, er der altså rigtigt meget at vinde.

Sådan fungerer Google Shopping

I modsætning til Googles andre annonceringstyper, kan du ved Google shopping-annoncering ikke byde på bestemte søgeord, som dine shopping-annoncer skal vises på. I stedet vælger Googles algoritme, ud fra dit bud og produktbeskrivelser, hvilke produkter der skal vises ved bestemte søgninger. Her kan du dog ekskludere søgeord, så du er sikker på, at dine produkter ikke dukker op i forbindelse med visse søgeord.

Det er ligeledes Google, der vælger, hvor dine annoncer placeres på siden. Derudover vises shopping-annoncerne også på mobil og tablets.

 

Opsætning af Google Shopping-annoncer

Opsætningen af Google shopping-annoncer er forholdsvis teknisk. For det første skal din webshop være SSL-certificeret. Ellers bliver dine shopping-annoncer afvist. Læs vores guide til SSL-certifikat her.

Endvidere skal du have en konto på Google Merchant Center. Denne konto skal både forbindes med din Google Ads konto og din webshop.

Derudover skal du oprette et produktfeed for dine produkter. I mange CMS’er, kan du anvende et plugin, der opretter produktfeed. I andre tilfælde skal du tilkøbe et plugin. Herefter skal produktfeedet tilføjes til Google Merchant Center. Hele processen kræver, at flere godkendelsesparametre opfyldes, og er en god idé, hvis du har erfaring med webudvikling i denne proces.

Skal vi hjælpe dig?

Google Shopping kan, som nævnt, være et meget givtigt annonceringsværktøj til din forretning. Det er dog ikke noget, man “bare” lige sætter op. Det kræver stor forståelse for processen og Googles parametre. 

Hos WebPuls er vi eksperter i Google shopping-annoncering. Vores konsulenter har alle de nødvendige certificeringer fra Google og er specialiserede i Googles forskellige annonceringsværktøjer. Vi står derfor altid til rådighed, hvis du vil booste dine produkters online synlighed og derigennem øge din omsætning.

Det koster ikke noget at drikke en kop kaffe